Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kwerendy krzyżowe, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz sposób działania kwerend krzyżowych.
Stworzysz kwerendy w programie Microsoft Access.
Wykonasz zadania związane z praktycznym wykorzystaniem kwerend krzyżowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące kwerend.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kwerendy krzyżowe, etap I”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów zastosowania kwerend krzyżowych.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Infografika”. Uczniowie analizują infografikę. W razie konieczności nauczyciel omawia, jak działa dokładnie kwerenda krzyżowa. Następnie uczniowie wykonują samodzielnie Polecenie nr 2.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie metodą burzy mózgów tworzą podsumowanie lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Infografika” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.