Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.3.2
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Hilfe! Ich bin Klassensprecher/Klassesprecherin/Pomocy! Jestem przewodniczącym/przewodniczącą klasy!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat roli przewodniczącego klasy.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
Wymienia obowiązki przewodniczącego klasy.
Ocenia, jakimi cechami powinien się charakteryzować.
Opisuje przywileje przewodniczącego klasy .
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje przedstawić,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, odczyt, praca z tekstem, praca z mapą pojęć;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Uczniowie czytają tekst wprowadzający na temat roli przewodniczącego klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu. Uczniowie przygotowują mapę myśli do słowa Klassensprecher na tablicy.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat cech, którymi powinien charakteryzować się przewodniczący klasy: Wie sollte ein Klassensprecher sein? Uczniowie uzupełniają mapę myśli określeniami cech, które powinien posiadać przewodniczący klasy.
b) Faza realizacyjna
Wcześniej wyznaczeni i przygotowani do tego uczniowie czytają streszczenie tekstu źródłowego. Zapisują na tablicy i wyjaśniają kluczowe słowa, przygotowują dodatkowe pytania do tekstu, przeprowadzają przygotowany przez siebie quiz, może być również w formie online.
Uczniowie dobierają się w pary i analizują tekst oraz sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykorzystując do tego Übung 1–3 z sekcji Przeczytaj. Uczniowie dopasowują nagłówek do fragmentu tekstu, zaznaczają, które informacje znajdują się w tekście, zaznaczają poprawną odpowiedź.
Uczniowie zapoznają się z multimedium (mapa pojęć). Porównują informacje, które już zapisali na tablicy z tymi, które znajdują się w multimedium.
Następnie w parach porządkują zadania przewodniczącego klasy, zaznaczają jakie cechy charakteru powinien mieć (Übung 2–3 do sekcji mapa pojęć).
Klasa zostaje podzielona na dwie grupy. Uczniowie jednej grupy ustalają i zapisują ważne ich zdaniem cechy, które powinien posiadać przewodniczący klasy. Druga grupa ustala oraz zapisuje cechy, które powinien posiadać lider, kierownik np. w pracy. Po ustalonym czasie grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. Następnie uczniowie obu grup porównują przedstawione cechy, zwracają uwagę na to, czy są one podobne, podają różnice w przedstawionych zestawach cech oraz formułują argumenty na forum klasy, z czego te podobieństwa/różnice mogą wynikać. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej, podsumowuje wypowiedzi grup.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie po kolei patrząc na tablicę z mapą pojęć opisują rolę i cechy przewodniczącego klasy. Uczniowie wypowiadają się krótko, w formie 1‑2 zdań. Informacje, które podaje każdy kolejny uczeń powinny różnić się od informacji podanych przez jego poprzednika.
Drugą propozycją może być analiza przygotowanych wcześniej przez nauczyciela przykładowych plakatów i haseł kampanii wyborczej na przewodniczącego szkoły lub klasy.
Praca domowa
Uczeń przygotuje plakat w kampanii wyborczej na przewodniczącego klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zaciekawienie tematem. Przygotowanie minimum 5 fiszek do tematu, nazwa cechy charakteru lub czynności – strona pierwsza i jej ilustracją – strona druga.
W trakcie lekcji: Uczniowie układają przyniesione fiszki w rzędzie, na stole pośrodku klasy ilustracjami do góry. Nauczyciel w razie potrzeby dokłada karty z ilustracjami i nazwami zaczerpniętymi z multimedium. Stojąc wokół stołu, uczniowie wskazują na te ilustracje, które potrafią nazwać. Po odwróceniu fiszki sprawdzają, czy podana nazwa była prawidłowa. Odkładają na bok te fiszki, które nie sprawiały nikomu kłopotu.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują wywiad z przewodniczącym klasy, wykorzystując zwroty i pojęcia z mapy pojęć.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0