Numer e‑materiału: 1.3.7.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich kaufe einen Pullover / Kupuję sweter
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat planowanych zakupów garderoby oraz pisania krótkiej notatki na ten temat

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie, gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje ustną wypowiedź: wymienia ubrania, których potrzebuje i które kupi;

  • tworzy notatkę: zapisuje, które części garderoby są mu potrzebne.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna: domino);

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tablety;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra edukacyjna: domino);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • kolorowanki;

  • karty pracy;

  • karty obrazkowe;

  • memory.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)

Na kolejnych zajęciach uczniowie grają w grę w ramach rozgrzewki językowej.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Po wejściu do klasy uczniowie losują jeden z rysunków do pokolorowania. Uczniowie kolorują go bezpośrednio po zajęciu miejsc w ławkach.

praca indywidualna

15 min

kolorowanki w formacie A6 - spódnica, spodnie, kurtka, sweter, T‑shirt

Nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckojęzyczne nazwy części garderoby, które są przedstawione na pokolorowanych przez uczniów rysunkach. Uczniowie wieszają swoje ilustracje pod odpowiednim napisem. W toku lekcji repertuar nazw części garderoby będzie rozszerzany. 

proponowane nazwy to: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt

Uczniowie powtarzają za nauczycielem wyrazy zapisane na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów, czy już wiedzą, jaki będzie temat lekcji.

plenum

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy nazwy garderoby pojawiły się w dialogu.

Każdy uczeń otrzymuje tekst dialogu, na którym zaznacza na zielono nazwy ubrań, o których rozmawiała rodzina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

Nauczyciel pokazuje uczniom poszczególne rysunki z ubraniami (spodnie, kurtka, sweter, spódnica i T‑shirt). Uczniowie, słuchając i powtarzając za lektorem, odpowiadają na pytanie: Jakich ubrań potrzebuje rodzina? Kończą zdanie: Ich brauche … np. einen Rock, eine Jacke … (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel, chodząc po klasie, podaje chętnym uczniom koszyk z podpisanymi ilustracjami. Uczniowie losują jedną z wielu kartek (podpisane ilustracje: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt) i czytają na głos nazwy tych ubrań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

utrwalenie nazw ubrań

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą rękawiczki, skarpetki i buty. Wypowiada nazwy tych ubrań, uczniowie powtarzają. Następnie uczniowie grają w grę domino. Po zakończeniu gry nauczyciel rozdaje każdej parze pakiet materiałów potrzebnych do wykonania kolejnych ćwiczeń.

praca w parach

20 min

Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie decydują, o czym nie wspomniał chłopiec i wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę z dziećmi przed wystawą sklepową. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Uczniowie oglądają ofertę sklepu i wymieniają nazwy ubrań w języku niemieckim, które można kupić za łączną sumę 100 euro (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

Faza podsumowująca

Uczniowie uzupełniają luki odpowiednikami niemieckich czasowników (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

10 min

Uczniowie są podzieleni na czteroosobowe grupy.

Uczniowie grają w memory. Gdy znajdują parę obrazków, formułują zdanie informujące o zakupie danej rzeczy: Ich kaufe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

memory w formie papierowej

Uczniowie tworzą krótką notatkę w języku niemieckim. Polecenie do tej notatki brzmi: W weekend pojedziesz z rodzicami na zakupy. Jakie ubrania są ci potrzebne? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Po wejściu do klasy uczniowie losują jeden z rysunków do pokolorowania. Uczniowie kolorują go bezpośrednio po zajęciu miejsc w ławkach.

praca indywidualna

15 min

kolorowanki w formacie A6 - spódnica, spodnie, kurtka, sweter, T‑shirt

Nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckojęzyczne nazwy części garderoby, które są przedstawione na pokolorowanych przez uczniów rysunkach. Uczniowie wieszają swoje ilustracje pod odpowiednim napisem. W toku lekcji repertuar nazw części garderoby będzie rozszerzany. 

proponowane nazwy to: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt

Uczniowie powtarzają za nauczycielem wyrazy zapisane na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów, czy już wiedzą, jaki będzie temat lekcji.

plenum

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy nazwy garderoby pojawiły się w dialogu.

Każdy uczeń otrzymuje tekst dialogu, na którym zaznacza na zielono nazwy ubrań, o których rozmawiała rodzina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

Nauczyciel pokazuje uczniom poszczególne rysunki z ubraniami (spodnie, kurtka, sweter, spódnica i T‑shirt). Uczniowie, słuchając i powtarzając za lektorem, odpowiadają na pytanie: Jakich ubrań potrzebuje rodzina? Kończą zdanie: Ich brauche … np. einen Rock, eine Jacke … (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel, chodząc po klasie, podaje chętnym uczniom koszyk z podpisanymi ilustracjami. Uczniowie losują jedną z wielu kartek (podpisane ilustracje: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt) i czytają na głos nazwy tych ubrań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

utrwalenie nazw ubrań

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą rękawiczki, skarpetki i buty. Wypowiada nazwy tych ubrań, uczniowie powtarzają. Następnie uczniowie grają w grę domino. Po zakończeniu gry nauczyciel rozdaje każdej parze pakiet materiałów potrzebnych do wykonania kolejnych ćwiczeń.

praca w parach

20 min

Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie decydują, o czym nie wspomniał chłopiec i wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę z dziećmi przed wystawą sklepową. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Uczniowie oglądają ofertę sklepu i wymieniają nazwy ubrań w języku niemieckim, które można kupić za łączną sumę 100 euro (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

Faza podsumowująca

Uczniowie uzupełniają luki odpowiednikami niemieckich czasowników (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

10 min

Uczniowie są podzieleni na czteroosobowe grupy.

Uczniowie grają w memory. Gdy znajdują parę obrazków, formułują zdanie informujące o zakupie danej rzeczy: Ich kaufe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

memory w formie papierowej

Uczniowie tworzą krótką notatkę w języku niemieckim. Polecenie do tej notatki brzmi: W weekend pojedziesz z rodzicami na zakupy. Jakie ubrania są ci potrzebne? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec