Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.7.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich kaufe einen Pullover / Kupuję sweter
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat planowanych zakupów garderoby oraz pisania krótkiej notatki na ten temat
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Po wejściu do klasy uczniowie losują jeden z rysunków do pokolorowania. Uczniowie kolorują go bezpośrednio po zajęciu miejsc w ławkach. | praca indywidualna | 15 min | kolorowanki w formacie A6 - spódnica, spodnie, kurtka, sweter, T‑shirt |
Nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckojęzyczne nazwy części garderoby, które są przedstawione na pokolorowanych przez uczniów rysunkach. Uczniowie wieszają swoje ilustracje pod odpowiednim napisem. W toku lekcji repertuar nazw części garderoby będzie rozszerzany. | proponowane nazwy to: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt | ||
Uczniowie powtarzają za nauczycielem wyrazy zapisane na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów, czy już wiedzą, jaki będzie temat lekcji. | plenum | ||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy nazwy garderoby pojawiły się w dialogu. | |||
Każdy uczeń otrzymuje tekst dialogu, na którym zaznacza na zielono nazwy ubrań, o których rozmawiała rodzina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel pokazuje uczniom poszczególne rysunki z ubraniami (spodnie, kurtka, sweter, spódnica i T‑shirt). Uczniowie, słuchając i powtarzając za lektorem, odpowiadają na pytanie: Jakich ubrań potrzebuje rodzina? Kończą zdanie: Ich brauche … np. einen Rock, eine Jacke … (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | ||
Nauczyciel, chodząc po klasie, podaje chętnym uczniom koszyk z podpisanymi ilustracjami. Uczniowie losują jedną z wielu kartek (podpisane ilustracje: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt) i czytają na głos nazwy tych ubrań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca indywidualna | utrwalenie nazw ubrań | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą rękawiczki, skarpetki i buty. Wypowiada nazwy tych ubrań, uczniowie powtarzają. Następnie uczniowie grają w grę domino. Po zakończeniu gry nauczyciel rozdaje każdej parze pakiet materiałów potrzebnych do wykonania kolejnych ćwiczeń. | praca w parach | 20 min | |
Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie decydują, o czym nie wspomniał chłopiec i wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę z dziećmi przed wystawą sklepową. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | |||
Uczniowie oglądają ofertę sklepu i wymieniają nazwy ubrań w języku niemieckim, które można kupić za łączną sumę 100 euro (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie uzupełniają luki odpowiednikami niemieckich czasowników (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | 10 min | Uczniowie są podzieleni na czteroosobowe grupy. |
Uczniowie grają w memory. Gdy znajdują parę obrazków, formułują zdanie informujące o zakupie danej rzeczy: Ich kaufe … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | memory w formie papierowej | ||
Uczniowie tworzą krótką notatkę w języku niemieckim. Polecenie do tej notatki brzmi: W weekend pojedziesz z rodzicami na zakupy. Jakie ubrania są ci potrzebne? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Po wejściu do klasy uczniowie losują jeden z rysunków do pokolorowania. Uczniowie kolorują go bezpośrednio po zajęciu miejsc w ławkach.
praca indywidualna
15 min
kolorowanki w formacie A6 - spódnica, spodnie, kurtka, sweter, T‑shirt
Nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckojęzyczne nazwy części garderoby, które są przedstawione na pokolorowanych przez uczniów rysunkach. Uczniowie wieszają swoje ilustracje pod odpowiednim napisem. W toku lekcji repertuar nazw części garderoby będzie rozszerzany.
proponowane nazwy to: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt
Uczniowie powtarzają za nauczycielem wyrazy zapisane na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów, czy już wiedzą, jaki będzie temat lekcji.
plenum
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy nazwy garderoby pojawiły się w dialogu.
Każdy uczeń otrzymuje tekst dialogu, na którym zaznacza na zielono nazwy ubrań, o których rozmawiała rodzina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca indywidualna
Nauczyciel pokazuje uczniom poszczególne rysunki z ubraniami (spodnie, kurtka, sweter, spódnica i T‑shirt). Uczniowie, słuchając i powtarzając za lektorem, odpowiadają na pytanie: Jakich ubrań potrzebuje rodzina? Kończą zdanie: Ich brauche … np. einen Rock, eine Jacke … (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
Nauczyciel, chodząc po klasie, podaje chętnym uczniom koszyk z podpisanymi ilustracjami. Uczniowie losują jedną z wielu kartek (podpisane ilustracje: die Hose, die Jacke, der Pullover, der Rock, das T‑Shirt) i czytają na głos nazwy tych ubrań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca indywidualna
utrwalenie nazw ubrań
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą rękawiczki, skarpetki i buty. Wypowiada nazwy tych ubrań, uczniowie powtarzają. Następnie uczniowie grają w grę domino. Po zakończeniu gry nauczyciel rozdaje każdej parze pakiet materiałów potrzebnych do wykonania kolejnych ćwiczeń.
praca w parach
20 min
Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie decydują, o czym nie wspomniał chłopiec i wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę z dziećmi przed wystawą sklepową. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Uczniowie oglądają ofertę sklepu i wymieniają nazwy ubrań w języku niemieckim, które można kupić za łączną sumę 100 euro (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają luki odpowiednikami niemieckich czasowników (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
10 min
Uczniowie są podzieleni na czteroosobowe grupy.
Uczniowie grają w memory. Gdy znajdują parę obrazków, formułują zdanie informujące o zakupie danej rzeczy: Ich kaufe … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
memory w formie papierowej
Uczniowie tworzą krótką notatkę w języku niemieckim. Polecenie do tej notatki brzmi: W weekend pojedziesz z rodzicami na zakupy. Jakie ubrania są ci potrzebne? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0