Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Przypowieść o twórcy i jego dziele w wierszu C.K. Norwida Fortepian Szopena
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia tło historyczne wiersza Fortepian Szopena Cypriana Kamila Norwida;
dostrzega i wskazuje kluczowe treści wiersza;
interpretuje wiersz Norwida w kontekście jego poglądów na temat twórczości kompozytora;
ocenia wartość muzyki dla twórców romantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
wirtualna wycieczka;
praca twórcza - słuchowisko.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Na kilka tygodni przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Zadaniem uczniów jest przygotowanie słuchowiska na podstawie wiersza Cypriana Kamila Norwida Fortepian Szopena. Słuchowisko powinno mieć formę kilkuminutowego nagrania (forma pliku uzgodniona uprzednio z nauczycielem). Podstawową treścią nagrania powinna być deklamacja wiersza Norwida. Uczniowie mogą wykorzystać dźwięki tła (ale także fragmenty utworów Szopena) interpretujące i uzupełniające wydarzenia i symbole przedstawione w wierszu.
Nauczyciel bierze pod uwagę przede wszystkim kreatywność, nie możliwości techniczne.
Faza wprowadzająca
W fazie wprowadzającej nauczyciel podkreśla znaczenie utworu Cypriana Kamila Norwida. Pomocne w tym zakresie może być „Wprowadzenie”. Nauczyciel podaje cele lekcji a jej temat zapisuje na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z treścią multimedium. Wszyscy uczniowie wykonują polecenia. Następnie uczniowie pogłębiają swoją wiedzę zapoznając się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Grupy uczniów prezentują swoje słuchowiska. Cały zespół klasowy ocenia, czy udało się oddać nastrój dramatycznej treści wiersza Norwida.
Faza podsumowująca
Nauczyciel w fazie podsumowującej prezentuje uczniom stronę Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina: www.nifc.pl. Uczniowie odbywają wirtualny spacer po Muzeum Fryderyka Chopina (wersja 3D). W podsumowaniu cały zespół klasowy omawia swoje wrażenia.
Materiały dodatkowe:
Cyprian Norwid. Osobność, red. A. Nowakowski, Kraków 2018.
Ferdynand Hoesick, Chopin. Życie i droga twórcza, t. 1‑3, Warszawa 1910‑1911 (wydania z lat 60.).
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.