Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rola kultury masowej i sportu we współczesnym świecie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przemiany cywilizacyjne po 1945 r. w kontekście kultury masowej.
wyjaśnia znaczenie globalizacji oraz środków masowego przekazu i ich wpływ na społeczeństwa.
tłumaczy rolę sportu we współczesnej kulturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.
Praca z pierwszym multimedium („Symulacja interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Na podstawie przedstawionej symulacji rozstrzygnij, czy klasyfikacje medalowe powojennych igrzysk oddają układ sił na świecie w czasach zimnej wojny. Uzasadnij swoją opinię” z sekcji „Symulacja interaktywna”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, omawiając wpływ zimnej wojny na rywalizację olimpijską.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Podaj przyczyny powszechnego dostępu do kultury w XX wieku” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Odtwarza nagranie, a po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej dwójki uczniowskiej uudzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, mogą dopowiadać ważne ich zdaniem informacje.
Nawiązując do polecenia nr 3 z seckji „Film + Sprawdź się”, prowadzący zadaje uczniom pytania: Czym jest uniwersalizacjia kultury? Jak oceniacie to zjawisko? Uczniowie krótko dyskutują.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniowskich grup.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Rola kultury masowej i sportu we współczesnym świecie” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia Powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.
K. Michałek, Amerykańskie stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1900‑2001, Warszawa 2004.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Mass media we współczesnym świecie. Praca zbiorowa. Redakcja naukowa Violetta Tanaś i Wojciech Welskop. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu Łódź.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Symulacja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.