Autorzy e‑materiału: Marcin Legeżyński i Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: She's a Pilot. He's an Astronaut / Ona jest pilotką. On jest astronautą

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.8 , II.5, III.4, V.1, V.6,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  4. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo związane z zawodami pilota i astronauty oraz stosuje jest w różnych kontekstach komunikacyjnych.

  2. Uczeń dowiaduje się, jakie inne osoby współpracują z pilotami i astronautami.

  3. Uczeń redaguje wiadomość e‑mail, w której opisuje wizytę sławnego pilota w swojej szkole i dzieli się opinią o jego pracy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija zainteresowanie niecodziennymi zawodami.

  2. Uczeń buduję postawę planowania swojej zawodowej przyszłości.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia ziemi widzianej z pokładu różnych statków (Przeczytaj) i pyta: The world looks different from above. Would you like to have such a view at work? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do czytanki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst Two Interesting Jobs! (Przeczytaj) i samodzielnie wybrali prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie czytają odpowiedzi i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie czytają zdania w Exercise 3 (Przeczytaj) i wybierają, kto je wypowiada. Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie spod zdjęcia na początku sekcji. Potem grają w memo w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).

  5. Nauczyciel odtwarza prezentację. Następnie uczniowie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i samodzielnie zaznaczają prawdziwe odpowiedzi w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Uczniowie sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  7. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych porozmawiali na temat plusów i minusów pracy astronauty (lub pilota): What are the advantages and disadvantages of working as an astronaut/pilot? Uczniowie rozmawiają, a następnie dzielą się wnioskami na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach rozmawiają na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się).

  2. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last week a famous pilot came to your school. Write an email about this visit to your friend from England. In the email:

  • explain who the pilot is;

  • inform him/her what the pilot does;

  • tell what you think about the pilot’s job.

Your entry should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie studiują prezentację multimedialną z e‑materiału. W parach tworzą krzyżówkę zawierającą 6 haseł z prezentacji. Polecenie: Work with a friend. Create a crossword including 6 words from the presentation in e‑material. Write 6 definitions and create crossword blocks.