Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Skutki wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
6) dyskutuje na temat pozytywnych i negatywnych skutków stosowania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetncje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie odnawialnych źródeł energii,
wymienia i omawia rodzaje odnawialnych źródeł energii,
omawia zalety i wady wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Norwisz J., Musielak T., Boryczko B., Odnawialne źródła energii – polskie definicje i standardy, „Rynek Energii” 2006, nr 1, s. 10–20.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat źródeł energii i ich struktury w Polsce. W ten sposób naprowadza uczniów na odnawialne źródła energii.
Uczniowie, zanim zapoznają się z filmem edukacyjnym, podają swoje propozycje wad i zalet korzystania z odnawialnych źródeł energii, swoje propozycje zapisują na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Podczas oglądania filmu sporządzają notatki.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy – zwolenników i przeciwników odnawialnych źródeł energii oraz osoby niezdecydowane. Uczniowie w dwóch pierwszych grupach przygotowują argumenty.
Uczniowie prowadzą debatę na temat skutków wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Naprzemiennie wypowiada się przeciwnik i zwolennik tych źródeł. Osoby niezdecydowane mogą zadawać pytania obu grupom. Pod koniec dyskusji osoby niezdecydowane zajmują stanowisko. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat możliwych skutków wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce. Uczeń powinien wziąć pod uwagę obecną sytuację w zakresie wydobycia surowców energetycznych w Polsce i na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas realizacji tematów „Wady i zalety alternatywnych źródeł energiiWady i zalety alternatywnych źródeł energii” lub „Podział źródeł energiiPodział źródeł energii”. Może znaleźć zastosowanie na innych lekcjach poświęconych odnawialnym i nieodnawialnym źródłom energii (zakres podstawowy: XI. 4, XI. 5, XI. 6).