SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Skutki wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

6) dyskutuje na temat pozytywnych i negatywnych skutków stosowania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetncje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie odnawialnych źródeł energii,

  • wymienia i omawia rodzaje odnawialnych źródeł energii,

  • omawia zalety i wady wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Norwisz J., Musielak T., Boryczko B., Odnawialne źródła energii – polskie definicje i standardy, „Rynek Energii” 2006, nr 1, s. 10–20.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat źródeł energii i ich struktury w Polsce. W ten sposób naprowadza uczniów na odnawialne źródła energii.

  • Uczniowie, zanim zapoznają się z filmem edukacyjnym, podają swoje propozycje wad i zalet korzystania z odnawialnych źródeł energii, swoje propozycje zapisują na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Podczas oglądania filmu sporządzają notatki.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy – zwolenników i przeciwników odnawialnych źródeł energii oraz osoby niezdecydowane. Uczniowie w dwóch pierwszych grupach przygotowują argumenty.

  • Uczniowie prowadzą debatę na temat skutków wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Naprzemiennie wypowiada się przeciwnik i zwolennik tych źródeł. Osoby niezdecydowane mogą zadawać pytania obu grupom. Pod koniec dyskusji osoby niezdecydowane zajmują stanowisko. Nauczyciel moderuje dyskusję.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat możliwych skutków wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce. Uczeń powinien wziąć pod uwagę obecną sytuację w zakresie wydobycia surowców energetycznych w Polsce i na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas realizacji tematów „Wady i zalety alternatywnych źródeł energiiDdR9jpehXWady i zalety alternatywnych źródeł energii” lub „Podział źródeł energiiD18VkEJccPodział źródeł energii”. Może znaleźć zastosowanie na innych lekcjach poświęconych odnawialnym i nieodnawialnym źródłom energii (zakres podstawowy: XI. 4, XI. 5, XI. 6).