Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Sposoby zaskarżania orzeczeń
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
19) znajduje wzory apelacji i je analizuje; przedstawia, w jakich sytuacjach Sąd Najwyższy w Rzeczypospolitej Polskiej może rozpoznać pozytywnie skargę kasacyjną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jak są zaskarżane orzeczenia w postępowaniu administracyjnym;
pisze odwołanie od decyzji administracyjnej;
analizuje zasady zaskarżania orzeczeń w postępowaniu cywilnym;
charakteryzuje instytucję skargi kasacyjnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli;
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Dwa 4‑osobowe zespoły przygotowują krótkie prezentacje na temat:
grupa 1 – Postępowanie administracyjne, w tym: odwołania od decyzji administracyjnych, nadzwyczajne środki zaskarżenia, sądowa kontrola postępowania administracyjnego.
grupa 2 – Postępowanie cywilne, w tym apelacja w postępowaniu cywilnym.
Faza wstępna
1. Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów – burza mózgów. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakie są sposoby kontroli decyzji administracyjnych i wyroków sądowych w sprawach cywilnych?”. Uczniowie przedstawiają swoje pomysły. Po fazie kreatywnej następuje weryfikacja propozycji i zapisanie ich w formie mapy myśli.
Jeśli uczniowie sami nie podali pojęć odwołania od decyzji administracyjnej, apelacji i skargi kasacyjnej, nauczyciel naprowadza ich na nie.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie prezentacji grupy 1. Po jej zakończeniu pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
2. Praca z filmem samouczkiem. W trakcie emisji uczniowie sporządzają notatki, które wykorzystają w dalszej pracy.
3. Podział na grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenie 1 dołączone do samouczka – przygotowuje projekt odwołania od decyzji administracyjnej w przedstawionej sprawie. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają rezultaty pracy. Wspólne omówienie projektów.
4. Przedstawienie prezentacji grupy 2. Po jej zakończeniu pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
5. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 dołączone do nagrania. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat różnic i podobieństw w sposobach zaskarżania orzeczeń orzeczeń w postępowaniu administracyjnym i cywilnym. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
2. Omówienie i ocena pracy zespołów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Kodeks postępowania administracyjnego, isap.sejm.gov.pl.
Kodeks postępowania cywilnego, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedia mogą być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej.