Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Sposoby zaskarżania orzeczeń

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

19) znajduje wzory apelacji i je analizuje; przedstawia, w jakich sytuacjach Sąd Najwyższy w Rzeczypospolitej Polskiej może rozpoznać pozytywnie skargę kasacyjną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak są zaskarżane orzeczenia w postępowaniu administracyjnym;

  • pisze odwołanie od decyzji administracyjnej;

  • analizuje zasady zaskarżania orzeczeń w postępowaniu cywilnym;

  • charakteryzuje instytucję skargi kasacyjnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • odwrócona klasa;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Dwa 4‑osobowe zespoły przygotowują krótkie prezentacje na temat:

  • grupa 1 – Postępowanie administracyjne, w tym: odwołania od decyzji administracyjnych, nadzwyczajne środki zaskarżenia, sądowa kontrola postępowania administracyjnego.

  • grupa 2 – Postępowanie cywilne, w tym apelacja w postępowaniu cywilnym.

Faza wstępna

1. Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów – burza mózgów. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakie są sposoby kontroli decyzji administracyjnych i wyroków sądowych w sprawach cywilnych?”. Uczniowie przedstawiają swoje pomysły. Po fazie kreatywnej następuje weryfikacja propozycji i zapisanie ich w formie mapy myśli.

Jeśli uczniowie sami nie podali pojęć odwołania od decyzji administracyjnej, apelacji i skargi kasacyjnej, nauczyciel naprowadza ich na nie.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie prezentacji grupy 1. Po jej zakończeniu pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

2. Praca z filmem samouczkiem. W trakcie emisji uczniowie sporządzają notatki, które wykorzystają w dalszej pracy.

3. Podział na grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenie 1 dołączone do samouczka – przygotowuje projekt odwołania od decyzji administracyjnej w przedstawionej sprawie. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają rezultaty pracy. Wspólne omówienie projektów.

4. Przedstawienie prezentacji grupy 2. Po jej zakończeniu pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

5. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 dołączone do nagrania. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja na temat różnic i podobieństw w sposobach zaskarżania orzeczeń orzeczeń w postępowaniu administracyjnym i cywilnym. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.

2. Omówienie i ocena pracy zespołów w czasie zajęć.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

Materiały pomocnicze:

Kodeks postępowania administracyjnego, isap.sejm.gov.pl.

Kodeks postępowania cywilnego, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedia mogą być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej.