Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.12.1
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Smartphones/Smartfony
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania funkcji i aplikacji nowoczesnych smartfonów.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia funkcje i aplikacje nowoczesnych smartfonów;
ocenia przydatność funkcji nowoczesnych smartfonów;
opowiada, w jaki sposób wykorzystuje swój smartfon.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych (szczególnie przy stronie biernej określającej stan);
ćwiczenie wymowy, pisowni oraz tworzenie różnych kombinacji zdań z nowym słownictwem;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
eksponująca: plik audio;
aktywizująca: burza mózgów, metoda LdL, technika termometru, technika Suwak;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
dowolny smartfon.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat możliwości korzystania ze smartfonów. Następnie prezentuje dowolny smartfon i prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu.
b) Faza realizacyjna
Materiał z części Przeczytaj doskonale nadaje się do wykorzystania metody LdL (nauka poprzez nauczanie). Należy wyznaczyć ucznia/uczniów, którzy przejmą za nauczyciela fragment/fragmenty lekcji i je poprowadzą. Trzeba pamiętać, aby wcześniej omówić z danym uczniem/danymi uczniami metody i formy pracy związane z prowadzonym przez niego/nich fragmentem lekcji. Wybrani uczniowie prezentują tekst źródłowy, wyjaśniają nieznane zwroty, pojęcia. Przygotowują pytania lub quiz do tekstu. Następnie uczniowie inicjują krótką dyskusję na temat smartfonów, proszą innych uczniów, by podzielili się swoimi doświadczeniami, do czego służą im telefony komórkowe, jakie mają wady i zalety.
Następnie uczniowie w parach zaznaczają poprawną odpowiedź, uzupełniają zdania, wpisując odpowiednie formy wyrazów, odpowiadają na pytanie, jakich funkcji smartfona używają najczęściej i dlaczego (Übung 1‑3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: ÜWas wird auf dem Foto dargestellt? Was ist hier los? Was meinst du? Uczniowie odpowiadają, po czym słuchają pliku audio i równcześnie zaznaczają, czy zdania są zgodne z nagraniem, czy też nie, łączą wypowiedzi z imieniem osoby, która ich udzieliła (Übung 1‑2 z sekcji Plik audio).
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy. Uczniowie w grupach odpowiadają pisemnie na pytania: 1. Welche Funktionen sollte ein Smartphone unbedingt haben? 2. Warum sind dir diese Funktionen so wichtig? 3. Welche Funktionen findest du unnützlich? Swoje odpowiedzi prezentują na forum klasy. Odpowiedzi odczytuje przedstawiciel każdej grupy. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.
Następnie uczniowie w grupach wypisują funkcje smartfona, które pamiętają. Swoje pomysły prezentują na forum klasy. Wygrywa grupa z największą liczbą pomysłów.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie stoją w dwóch rzędach, naprzeciw siebie. Nauczyciel zadaje im jedno z pytań/poleceń: Wie benutzt du dein Smartphone? Präsentiere eine der Funktionen eines modernen Smartphones! Nenne die Vorteile eines Smartphones! Uczniowie przez 90 sekund rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje następne pytanie i znów uczniowie rozmawiają przez 90 sekund, tym razem z inną osobą. Cykl powtarza się aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.
W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 9 z części Sprawdź się. Piszą do koleżanki/kolegi wiadomość email, w której przedstawiają funkcje i aplikacje swojego nowego smartfona.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie słuchają tylko krótkiego fragmentu rozmowy z pliku audio i przygotowują fiszki do tematu lub propozycje dalszego przebiegu dialogu.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w parach tworzą dialogi na temat wykorzystania smartfonów. Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy. Uczniowie mogą otrzymać transkrypcję pliku audio z lukami. Ich zadaniem jest uzupełnienie tekstu na podstawie usłyszanej rozmowy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quiz na smartfonach, wykorzystujący informacje i słownictwo z pliku audio, uczniowie udostępniają sobie quizy za pomocą kodów QR. Uczniowie mogą także przygotować i nagrać rozmowę na temat nowego modelu smarfona oraz sposobu jego wykorzystywania.