Numer e‑materiału: 3.2.12.1

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Smartphones/Smartfony

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania funkcji i aplikacji nowoczesnych smartfonów.

Cele szczegółowe lekcji

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia funkcje i aplikacje nowoczesnych smartfonów;

  • ocenia przydatność funkcji nowoczesnych smartfonów;

  • opowiada, w jaki sposób wykorzystuje swój smartfon.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych (szczególnie przy stronie biernej określającej stan);

  • ćwiczenie wymowy, pisowni oraz tworzenie różnych kombinacji zdań z nowym słownictwem;

  • centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;

  • eksponująca: plik audio;

  • aktywizująca: burza mózgów, metoda LdL, technika termometru, technika Suwak;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • dowolny smartfon.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat możliwości korzystania ze smartfonów. Następnie prezentuje dowolny smartfon i prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu.

b) Faza realizacyjna

  • Materiał z części Przeczytaj doskonale nadaje się do wykorzystania metody LdL (nauka poprzez nauczanie). Należy wyznaczyć ucznia/uczniów, którzy przejmą za nauczyciela fragment/fragmenty lekcji i je poprowadzą. Trzeba pamiętać, aby wcześniej omówić z danym uczniem/danymi uczniami metody i formy pracy związane z prowadzonym przez niego/nich fragmentem lekcji. Wybrani uczniowie prezentują tekst źródłowy, wyjaśniają nieznane zwroty, pojęcia. Przygotowują pytania lub quiz do tekstu. Następnie uczniowie inicjują krótką dyskusję na temat smartfonów, proszą innych uczniów, by podzielili się swoimi doświadczeniami, do czego służą im telefony komórkowe, jakie mają wady i zalety.

  • Następnie uczniowie w parach zaznaczają poprawną odpowiedź, uzupełniają zdania, wpisując odpowiednie formy wyrazów, odpowiadają na pytanie, jakich funkcji smartfona używają najczęściej i dlaczego (Übung 1‑3 z sekcji Przeczytaj).

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: ÜWas wird auf dem Foto dargestellt? Was ist hier los? Was meinst du? Uczniowie odpowiadają, po czym słuchają pliku audio i równcześnie zaznaczają, czy zdania są zgodne z nagraniem, czy też nie, łączą wypowiedzi z imieniem osoby, która ich udzieliła (Übung 1‑2 z sekcji Plik audio).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy. Uczniowie w grupach odpowiadają pisemnie na pytania: 1. Welche Funktionen sollte ein Smartphone unbedingt haben? 2. Warum sind dir diese Funktionen so wichtig? 3. Welche Funktionen findest du unnützlich? Swoje odpowiedzi prezentują na forum klasy. Odpowiedzi odczytuje przedstawiciel każdej grupy. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.

  • Następnie uczniowie w grupach wypisują funkcje smartfona, które pamiętają. Swoje pomysły prezentują na forum klasy. Wygrywa grupa z największą liczbą pomysłów.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie stoją w dwóch rzędach, naprzeciw siebie. Nauczyciel zadaje im jedno z pytań/poleceń: Wie benutzt du dein Smartphone? Präsentiere eine der Funktionen eines modernen Smartphones! Nenne die Vorteile eines Smartphones! Uczniowie przez 90 sekund rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje następne pytanie i znów uczniowie rozmawiają przez 90 sekund, tym razem z inną osobą. Cykl powtarza się aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.

  • W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 9 z części Sprawdź się. Piszą do koleżanki/kolegi wiadomość email, w której przedstawiają funkcje i aplikacje swojego nowego smartfona.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie słuchają tylko krótkiego fragmentu rozmowy z pliku audio i przygotowują fiszki do tematu lub propozycje dalszego przebiegu dialogu.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w parach tworzą dialogi na temat wykorzystania smartfonów. Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy. Uczniowie mogą otrzymać transkrypcję pliku audio z lukami. Ich zadaniem jest uzupełnienie tekstu na podstawie usłyszanej rozmowy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quiz na smartfonach, wykorzystujący informacje i słownictwo z pliku audio, uczniowie udostępniają sobie quizy za pomocą kodów QR. Uczniowie mogą także przygotować i nagrać rozmowę na temat nowego modelu smarfona oraz sposobu jego wykorzystywania.