Numer e‑materiału: 2.4.13.4

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Im Freien ist es schön / Na świeżym powietrzu jest pięknie

Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat świata przyrody i krajobrazu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia elementy krajobrazu;

  • opisuje krajobraz;

  • wyjaśnia, jak spędza czas na świeżym powietrzu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych, uczenie się wyrażeń i zwrotów w kontekście sytuacyjnym;

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • współpraca z innymi osobami (z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym).

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów, notatka wizualna;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • zdjęcia przedstawiające krajobraz,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali zdjęcia przedstawiające ich ulubiony krajobraz.

  • Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, stawiając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen sie? Warum sind sie dort? Was kann man im Freien machen?

  • Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie zdjęć przedstawiających ulubione krajobrazy i znalezienie w Internecie słownictwa związanego z elementami krajobrazu.

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych miejsc zamieszkania i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zachęca również do podania ich wymarzonych miejsc zamieszkania oraz aktywności wykonywanych na świeżym powietrzu.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed zapoznaniem się z treścią tekstu z części Przeczytaj nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przypisuje każdemu zespołowi jedno ze zdjęć. Prosi o znalezienie w słowniczku wyrazów związanych z danym zdjęciem oraz podpisanie na nim poszczególnych elementów.

  • Uczniowie w parach czytają kolejne fragmenty tekstu Freizeit im Freien i przyporządkowują zdjęcia do właściwego tekstu, następnie porządkują je według kolejności, zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe, dopasowują fragmenty zdań, jak Fabian spędza czas wolny na świeżym powietrzu (Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj).

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Bist du gern im Freien? Was machst du dann? Uczniowie na nie odpowiadają oraz zapisują swoje propozycje na tablicy. Następnie w parach zapoznają się z ilustracją interaktywną.

  • Uczniowie zaznaczają, co widzą na zdjęciu, rozwiązują krzyżówkę oraz uzupełniają zdania na podstawie ilustracji (Übung 1, 2 i 3 z części Sprawdź się).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie nazywają poznane na lekcji elementy krajobrazu, patrząc na swoje zdjęcia. W parach lub zespołach trzyosobowych sporządzają listę czynności, które można wykonywać w miejscu przedstawionym na zdjęciu.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: opisują, jak spędzają czas wolny na świeżym powietrzu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: zapoznanie się z nowym słownictwem; uczniowie tworzą fiszki do tematu;

  • w trakcie lekcji: opisywanie miejsc i środowiska naturalnego z wykorzystaniem słownictwa z ilustracji interaktywnej; uczniowie wybierają sobie jedno z miejsc na świeżym powietrzu w najbliższej okolicy i je opisują;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przygotowują notatkę wizualną do tematu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec