Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.13.4
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Im Freien ist es schön / Na świeżym powietrzu jest pięknie
Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat świata przyrody i krajobrazu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia elementy krajobrazu;
opisuje krajobraz;
wyjaśnia, jak spędza czas na świeżym powietrzu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych, uczenie się wyrażeń i zwrotów w kontekście sytuacyjnym;
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
współpraca z innymi osobami (z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów, notatka wizualna;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
zdjęcia przedstawiające krajobraz,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali zdjęcia przedstawiające ich ulubiony krajobraz.
Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, stawiając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen sie? Warum sind sie dort? Was kann man im Freien machen?
Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie zdjęć przedstawiających ulubione krajobrazy i znalezienie w Internecie słownictwa związanego z elementami krajobrazu.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych miejsc zamieszkania i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zachęca również do podania ich wymarzonych miejsc zamieszkania oraz aktywności wykonywanych na świeżym powietrzu.
b) Faza realizacyjna:
Przed zapoznaniem się z treścią tekstu z części Przeczytaj nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przypisuje każdemu zespołowi jedno ze zdjęć. Prosi o znalezienie w słowniczku wyrazów związanych z danym zdjęciem oraz podpisanie na nim poszczególnych elementów.
Uczniowie w parach czytają kolejne fragmenty tekstu Freizeit im Freien i przyporządkowują zdjęcia do właściwego tekstu, następnie porządkują je według kolejności, zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe, dopasowują fragmenty zdań, jak Fabian spędza czas wolny na świeżym powietrzu (Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj).
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Bist du gern im Freien? Was machst du dann? Uczniowie na nie odpowiadają oraz zapisują swoje propozycje na tablicy. Następnie w parach zapoznają się z ilustracją interaktywną.
Uczniowie zaznaczają, co widzą na zdjęciu, rozwiązują krzyżówkę oraz uzupełniają zdania na podstawie ilustracji (Übung 1, 2 i 3 z części Sprawdź się).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie nazywają poznane na lekcji elementy krajobrazu, patrząc na swoje zdjęcia. W parach lub zespołach trzyosobowych sporządzają listę czynności, które można wykonywać w miejscu przedstawionym na zdjęciu.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: opisują, jak spędzają czas wolny na świeżym powietrzu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: zapoznanie się z nowym słownictwem; uczniowie tworzą fiszki do tematu;
w trakcie lekcji: opisywanie miejsc i środowiska naturalnego z wykorzystaniem słownictwa z ilustracji interaktywnej; uczniowie wybierają sobie jedno z miejsc na świeżym powietrzu w najbliższej okolicy i je opisują;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przygotowują notatkę wizualną do tematu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0