Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak obliczyć napięcie i natężenie skuteczne dla przebiegu sinusoidalnego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; IX. Magnetyzm. Uczeń: 12) opisuje cechy prądu przemiennego; posługuje się pojęciem napięcia i natężenia skutecznego; oblicza napięcie i natężenie skuteczne dla przebiegu sinusoidalnego; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning, |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | Niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów problemem napięcia sieciowego doprowadzonego do gniazdek i kontaktów w każdym domu. Stawia pytanie, skąd się bierze to napięcie i jaki prąd wywołuje w urządzeniu odbiorczym. Mówi o zupełnie innym charakterze tego prądu niż prąd stały. Stawia pytanie: ”Czy ten prąd wykonuje pracę”. | |
Faza realizacyjna: | |
Lekcja w pełni wykorzystuje materiał tekstowy i medialny e- materiału. Najpierw nauczyciel wraz z uczniami przypominają działanie generatora synchronicznego. Następnie nauczyciel stosuje prawo Faradaya i wyprowadza zależność SEM indukcji od czasu. Mówi o mocy prądu przemiennego i zamianie energii elektrycznej na inne formy energii. Na zakończenie krótko wyjaśnia ideę napięcia skutecznego. Podsumowaniem opowieści o właściwościach prądu przemiennego niech będzie skorzystanie przez uczniów z samouczka, w którym wyjaśniony jest związek maksymalnego napięcia z napięciem skutecznym dla przebiegu sinusoidalnego napięcia i natężenia prądu. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami rozwiązują zadania 6., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1., 2., 3., 4., 5. z zestawu ćwiczeń | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Samouczek, który zawiera dość trudny pojęciowo materiał, z powodzeniem może służyć do powtórki w domu zastosowanej tam procedury wyznaczania wartości napięcia lub prądu skutecznego. |