Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.2.5
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich will auf dem Land wohnen / Chcę mieszkać na wsi
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat miejsca zamieszkania (dom i jego okolica).
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy budynków i miejsc na wsi;
poda przykłady aktywności, które można wykonywać na wsi;
opisze życie na wsi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie języka niemieckiego.
Metody/techniki nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
praktyczna: opowiadanie, pisanie wiadomości;
aktywizująca: gry dydaktyczne, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: multimedialne z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Następnie prosi uczniów o podanie w języku niemieckim nazw budynków i miejsc na wsi.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat liczby obywateli zamieszkujących tereny wiejskie w krajach niemieckiego obszaru językowego. Następnie zachęca ich do przedstawienia przypuszczeń związanych z omawianym tematem dotyczących Polski.
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie ważnych miejsc i budynków w okolicy ich zamieszkania, a także o przedstawienie, co mogą tam robić, a czego nie, oraz co chcieliby tam robić.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje fragment tekstu Wohnen auf dem Land. Uczniowie w grupach czytają fragment tekstu, wypisują nieznane zwroty i tłumacząc je na podstawie słowniczka. Opowiadają w grupie, o czym jest fragment tekstu. Następnie każda z grup prezentuje swój fragment tekstu, czytając go na forum klasy, zapisuje na tablicy nowe zwroty, ewentualnie wyjaśnia zdania, które nie zostały zrozumiane. Nauczyciel pomaga w razie potrzeby, dopowiada, pomaga sformułować zdania.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z nazwami budynków i miejsc na wsi, np. znajdują określone informacje w tekście. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie, ponownie pracując w trzech grupach, zapoznają się z nagraniem i starają się podczas słuchania zapisać i zapamiętać jak najwięcej informacji na temat weekendu na wsi. Następnie każda z grup wymienia wszystkie zapisane informacje. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej. Można wprowadzić element rywalizacji: za każdą poprawną informację przydzielać punkty.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do pliku audio celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z nazwami budynków, miejsc na wsi oraz czynnościami tam wykonywanymi. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności pisania i mówienia: uczniowie znajdują informacje w tekście słuchanym, pracują z obrazkami, ćwiczą ortografię.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wymieniają czynności, które można wykonywać na wsi.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? i oczekuje podania przez uczniów poznanego, ale problematycznego słownictwa. Wspólnie, poprzez powtórzenia chóralne po nauczycielu, uczniowie próbują opanować odpowiednią intonację i wymowę.
Praca domowa
Przygotuj krzyżówkę dla koleżanek i kolegów z klasy zawierającą hasła dotyczące budynków lub czynności wykonywanych na wsi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: nauczyciel sugeruje powtórzenie znanego słownictwa związanego z budynkami w mieście i na wsi oraz czynnościami, które można wykonywać na wsi i w mieście;
w trakcie lekcji: propozycja gry w kalambury rysunkowe, gdzie grupa uczniów przedstawia różne budynki na wsi za pomocą ilustracji oraz kalambury prezentowane metodą pantomimy, gdzie uczniowie prezentują czynności wykonywane na wsi, po około 10 minutach następuje zmiana grup;
po lekcji: uczniowie piszą teksty – w formie papierowej, na czacie grupowym, ewentualnie blogu szkolnym (o ile istnieje taka możliwość) – na temat życia na wsi, a następnie wymieniają się tekstami i je czytają.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0