Numer e‑materiału: 2.5.2.5

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ich will auf dem Land wohnen / Chcę mieszkać na wsi

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat miejsca zamieszkania (dom i jego okolica).

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy budynków i miejsc na wsi;

  • poda przykłady aktywności, które można wykonywać na wsi;

  • opisze życie na wsi.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;

  • współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie języka niemieckiego.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;

  • praktyczna: opowiadanie, pisanie wiadomości;

  • aktywizująca: gry dydaktyczne, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: multimedialne z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Następnie prosi uczniów o podanie w języku niemieckim nazw budynków i miejsc na wsi.

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat liczby obywateli zamieszkujących tereny wiejskie w krajach niemieckiego obszaru językowego. Następnie zachęca ich do przedstawienia przypuszczeń związanych z omawianym tematem dotyczących Polski.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie ważnych miejsc i budynków w okolicy ich zamieszkania, a także o przedstawienie, co mogą tam robić, a czego nie, oraz co chcieliby tam robić.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje fragment tekstu Wohnen auf dem Land. Uczniowie w grupach czytają fragment tekstu, wypisują nieznane zwroty i tłumacząc je na podstawie słowniczka. Opowiadają w grupie, o czym jest fragment tekstu. Następnie każda z grup prezentuje swój fragment tekstu, czytając go na forum klasy, zapisuje na tablicy nowe zwroty, ewentualnie wyjaśnia zdania, które nie zostały zrozumiane. Nauczyciel pomaga w razie potrzeby, dopowiada, pomaga sformułować zdania.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z nazwami budynków i miejsc na wsi, np. znajdują określone informacje w tekście. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  • Uczniowie, ponownie pracując w trzech grupach, zapoznają się z nagraniem i starają się podczas słuchania zapisać i zapamiętać jak najwięcej informacji na temat weekendu na wsi. Następnie każda z grup wymienia wszystkie zapisane informacje. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej. Można wprowadzić element rywalizacji: za każdą poprawną informację przydzielać punkty.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia do pliku audio celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z nazwami budynków, miejsc na wsi oraz czynnościami tam wykonywanymi. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności pisania i mówienia: uczniowie znajdują informacje w tekście słuchanym, pracują z obrazkami, ćwiczą ortografię.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wymieniają czynności, które można wykonywać na wsi.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? i oczekuje podania przez uczniów poznanego, ale problematycznego słownictwa. Wspólnie, poprzez powtórzenia chóralne po nauczycielu, uczniowie próbują opanować odpowiednią intonację i wymowę.

Praca domowa

Przygotuj krzyżówkę dla koleżanek i kolegów z klasy zawierającą hasła dotyczące budynków lub czynności wykonywanych na wsi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: nauczyciel sugeruje powtórzenie znanego słownictwa związanego z budynkami w mieście i na wsi oraz czynnościami, które można wykonywać na wsi i w mieście;

  • w trakcie lekcji: propozycja gry w kalambury rysunkowe, gdzie grupa uczniów przedstawia różne budynki na wsi za pomocą ilustracji oraz kalambury prezentowane metodą pantomimy, gdzie uczniowie prezentują czynności wykonywane na wsi, po około 10 minutach następuje zmiana grup;

  • po lekcji: uczniowie piszą teksty – w formie papierowej, na czacie grupowym, ewentualnie blogu szkolnym (o ile istnieje taka możliwość) – na temat życia na wsi, a następnie wymieniają się tekstami i je czytają.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec