Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Homelessness / Bezdomność
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.14, II.2, II.5, III.2, III.4, III.7, III.8, V.2, V.12, VII.4, VIII.3, XIII
Poziom nauczania: rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące zjawiska bezdomności i problemów z nim związanych.
Uczeń opisuje główne problemy osób bezdomnych.
Uczeń przedstawia propozycje rozwiązania problemu bezdomności.
Uczeń używa przymiotników w formie rzeczowników, określając społeczną grupę ludzi np. the homeless.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę na temat problemów społecznych, w szczególności na temat zjawiska bezdomności.
Uczeń rozwija refleksję na temat problemu bezdomności na świecie.
Uczeń kształtuje postawę szacunku, otwartości, wrażliwości i empatii oraz postawę odpowiedzialności obywatelskiej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: What problems do homeless people face on a regular basis? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie tworzą wyrażenia w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Being Homeless (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Powtarzają te czynności w Exercise 4 (Przeczytaj).
Nauczyciel wyjaśnia uczniom użycie przymiotnika w sensie rzeczownikowym w wyrażeniu the homeless, po czym prosi uczniów o wykonanie Exercise 5 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują zdania na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj) i odczytują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania:
Why do people become homeless?
What are the problems of the homeless in Poland?
What are the ways of helping the homeless?
What can be done to solve the problem of homelessness?
Przedstawiciele grup prezentują opinie na forum zespołu klasowego. Nauczyciel bądź jeden z uczniów zapisuje pomysły na tablicy.
W ramach wprowadzenia do pracy z plikiem audio uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania i uzupełniają Exercise 3 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach Exercise 4 i 5 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1‑7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your class has visited a homeless shelter. Your teacher has asked you to write an article about it for the school magazine. Write an article in which you will describe everyday problems of a homeless person and give ideas about what the government can do to help such people. Use 200–250 words.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie słuchają nagrania z e‑materiału i piszą jego streszczenie (100–150 wyrazów).
Uczniowie tworzą listę 5 pytań do nagrania w e‑materiale. Następnie pracując w parach, zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi. Jeżeli uczniowie tworzą pytania w ramach pracy domowej, pracę w parach wykonują na kolejnej lekcji.