Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Instrukcja warunkowa – ćwiczenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz przykładowe instrukcje warunkowe.
Scharakteryzujesz sytuacje, w których trzeba zastosować instrukcje warunkowe.
Zbudujesz rozbudowane instrukcje warunkowe.
Zapoznasz się z algorytmem jednoczesnego wyszukiwania minimum i maksimum w zbiorze liczb.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Instrukcja warunkowa – ćwiczenia”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”, wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Spróbujmy znaleźć w zbiorze liczb dwa elementy: największy i najmniejszy. Instrukcji warunkowej użyjemy podczas sprawdzania, czy kontrolowany obiekt jest większy (bądź mniejszy) od wartości, którą uważaliśmy dotychczas za największą (albo najmniejszą). Musimy nieco wybiec naprzód i opowiedzieć o tablicach oraz pętlach. Nie omawialiśmy jeszcze tych zagadnień, ale obecnie wystarczą nam informacje podstawowe. Tablica jest zbiorem zmiennych tego samego typu (np. liczb całkowitych). Pętla służy z kolei do wielokrotnego wykonywania tych samych czynności – przykładowo, do sprawdzania kolejnych elementów umieszczonych w tablicy.” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
Ćwiczenie umiejętności. Liga zadaniowa - uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1–8 z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania problemów postawionych w zadaniach.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 „W poniższym schemacie przygotuj algorytm, który losuje wiek 3 osób, a następnie wyznacza jedną najstarszą.” z sekcji „Schemat interaktywny”.
Uczniowie zapisują schemat blokowy w wybranym przez siebie języku programowania.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Schemat interaktywny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Instrukcja warunkowa – ćwiczenia”.