Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 8. Wartość logiczna zdania a jego sensowność
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zrozumiesz, czym są zdania bezsensowne z punktu widzenia logiki.
Poćwiczysz odróżnianie sensowności zdań od ich wartości logicznej.
Poćwiczysz rozpoznawanie sensu poszczególnych stwierdzeń.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozumie, czym są zdania bezsensowne z punktu widzenia logiki;
rozróżna sensowność zdań od ich wartości logicznej;
rozpoznaje sens poszczególnych twierdzeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie poproszeni przez nauczyciela o uzupełnienie zdania To, czy jakaś wypowiedź ma sens zależy przede wszystkim od…
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Wybrani uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy domowej. Nauczyciel komentuje usłyszane wypowiedzi starając się zwrócić uwagę na różnicę między potocznym znaczeniem pojęcia sensu a tym, jakie jest stosowane w logice.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zakrycie oczu. Następnie informuje ich, że za chwilę zobaczą na tablicy wyświetlone pewne zdanie. Ich zadaniem będzie przeczytanie tego zdania i wychwycenie pierwszej reakcji, jaką mają na to zdanie. Następnie mają zapisać swoją reakcję na kartce (czytelnie) w dwóch trzech zdaniach i nikomu tej kartki nie pokazywać. Uczniowie odsłaniają oczy i czytają zdanie:
Jeżeli ten struś jest ptakiem i nie umie latać, to z tego wynika, że niektóre ptaki nie umieją latać.
Nauczyciel zbiera kartki nie czytając ich.Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel rozdaje uczniom zebrane wcześniej kartki. Prosi wybranych uczniów o przeczytanie, co na nich znaleźli. Następnie razem, w trybie rozmowy kierowanej, rozważają na ile zapisane na kartkach reakcje odnosiły się do treści wypowiedzi. W trakcie rozmowy nauczyciel upewni się, czy uczniowie dobrze zrozumieli najważniejsze rozróżnienia wprowadzone w e‑materiale.
Podsumowanie lekcji i praca domowa: Uczniowie proszeni są o sformułowanie kikuzdaniowej wypowiedzi na temat tego, czy sens stwierdzenia jest kategorią stopniowalną.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.