Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 8. Wartość logiczna zdania a jego sensowność

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
VII. Posługiwanie się podstawowymi kategoriami logiki i dbanie o kulturę logiczną wypowiedzi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
1. Podstawowe kategorie logiczne języka: nazwy i zdania. Uczeń:
1) wskazuje w odpowiednich tekstach nazwy i zdania w sensie logicznym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zrozumiesz, czym są zdania bezsensowne z punktu widzenia logiki.

  • Poćwiczysz odróżnianie sensowności zdań od ich wartości logicznej.

  • Poćwiczysz rozpoznawanie sensu poszczególnych stwierdzeń.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozumie, czym są zdania bezsensowne z punktu widzenia logiki;

  • rozróżna sensowność zdań od ich wartości logicznej;

  • rozpoznaje sens poszczególnych twierdzeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie poproszeni przez nauczyciela o uzupełnienie zdania To, czy jakaś wypowiedź ma sens zależy przede wszystkim od…

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Wybrani uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy domowej. Nauczyciel komentuje usłyszane wypowiedzi starając się zwrócić uwagę na różnicę między potocznym znaczeniem pojęcia sensu a tym, jakie jest stosowane w logice.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zakrycie oczu. Następnie informuje ich, że za chwilę zobaczą na tablicy wyświetlone pewne zdanie. Ich zadaniem będzie przeczytanie tego zdania i wychwycenie pierwszej reakcji, jaką mają na to zdanie. Następnie mają zapisać swoją reakcję na kartce (czytelnie) w dwóch trzech zdaniach i nikomu tej kartki nie pokazywać. Uczniowie odsłaniają oczy i czytają zdanie:
    Jeżeli ten struś jest ptakiem i nie umie latać, to z tego wynika, że niektóre ptaki nie umieją latać.
    Nauczyciel zbiera kartki nie czytając ich.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom zebrane wcześniej kartki. Prosi wybranych uczniów o przeczytanie, co na nich znaleźli. Następnie razem, w trybie rozmowy kierowanej, rozważają na ile zapisane na kartkach reakcje odnosiły się do treści wypowiedzi. W trakcie rozmowy nauczyciel upewni się, czy uczniowie dobrze zrozumieli najważniejsze rozróżnienia wprowadzone w e‑materiale.

  4. Podsumowanie lekcji i praca domowa: Uczniowie proszeni są o sformułowanie kikuzdaniowej wypowiedzi na temat tego, czy sens stwierdzenia jest kategorią stopniowalną.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

  • Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.