Autorki e‑materiału: Anna Olewińska‑Byliniak

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Should I Wear Today? / Co mam dziś na siebie włożyć?

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.5, II.5, III.4, V.1, V.4, V.5, V.8, VII.5, VII.9, VII.14

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu rozmaitych stylów ubierania się.

  2. Uczeń opisuje czym jest szafa kapsułowa.

  3. Uczeń stosuje czasowniki fit, suit oraz match w odpowiednich konstrukcjach.

  4. Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym charakteryzuje stroje, jakie planuje włożyć na zbliżające się wydarzenie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat rozmaitych stylów ubierania się.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat rozmaitych stylów ubierania się i koncepcji szafy kapsułowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/filmem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla posczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie Are your clothes similar colours or do you prefer to experiment with different colours? (Przeczytaj) i prosi o odpowiedź na pytanie pod zdjęcie. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst What to Wear? i wyszukują ubrania i dodatki, które można włożyć na wymienione okazje. Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  2. Następnie, uczniowie odczytują zdania z Exercise 2 (Przeczytaj) i decydują, czy zdanie jest prawdziwe lub fałszywe. Uzasadniają odpowiedzi powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu What to Wear?

  3. Uczniowie na urządzeniach mobilnych łączą wyrazy z ilustracjami w Exercise 3 (Przeczytaj). Ochotnicy nanoszą rozwiązanie na tablicę.

  4. Uczniowie łączą wyrażenia w Exercise 4 (Przeczytaj). Proponują dodatkowe elementy stroju na okazje wymienione w ćwiczeniu.

  5. Uczniowie w niewielkich grupach odpowiadają na pytanie z Exercise 5 (Przeczytaj): What clothes do you like wearing and why? What’s your favourite outfit? Reprezentanci grup osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegów/koleżanek.

  6. Nauczyciel wyjaśnia różnicę w stosowaniu czasowników fit, suit oraz match zgodnie z sekcją Gramatyka (Przeczytaj). Następnie, na forum klasy, uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj).

  7. W ramach przygotowania do pracy z multimedium nauczyciel wyświetla zdjęcie When you find the perfect outfit, do you buy it straight away in different colours? (Film) i prosi o odpowiedź na pytanie na forum klasy. Uczniowie dzielą się opiniami, a następnie wykonują Exercise 1 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie oglądają film i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Film).

  9. Uczniowie na forum klasy wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Film). Następnie w parach tworzą opis idealnej szafy kapsułowej i prezentują go na forum klasy.

  10. Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Film). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach przygotowują dialogi: Uczeń A zwraca się do ucznia B z prośbą o radę, jaki strój wybrać na konkretną okazję. Ma pomysł, którym dzieli się z kolegą/koleżanką, ale nie chce popełnić gafy. Uczeń B proponuje ubiór wraz z dodatkami, udziela także ogólnych rad na temat właściwego doboru stroju w zależności od okazji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

You are going to an important event. In an email to your friend from England:

  • write if the style of the event is formal or informal;

  • describe two outfits you are considering;

  • ask for help in choosing.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują w oparciu o film dwa zestawy kolekcji kapsułowej (na formalne i nieformalne okazje). Przygotowują zdjęcia poszczególnych elementów garderoby. Na kolejnej lekcji przedstawiają swoje kolekcje kolegom/koleżankom, opisując poszczególne elementy i uzasadniając ich dobór.