Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: Biologia
Temat: Protisty – czym naprawdę są te organizmy?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz grupę protistów.
Omówisz procesy życiowe protistów.
Wyjaśnisz znaczenie protistów.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
rozmowa kierowana;
mapa myśli;
obserwacje mikroskopowe;
analiza tekstów źródłowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry;
szkiełka podstawowe i nakrywkowe, zakraplacze, mikroskopy, wata.
Przebieg zajęć
Przed lekcją:
Każdy uczeń ma za zadanie pobrać i przynieść wodę z różnych dostępnych zbiorników, np.: z kałuży, wiadra z wodą, studni, ze stawu, z jeziora, rzeki, akwarium.
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie: „Jakie są cechy organizmów żywych?”.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z filmem zawartym w e‑materiale, a następnie wykonują polecenia nr 1 i 2.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz papieru i flamastry. Uczestnicy zajęć wykonują mapę myśli, której centralne miejsce zajmuje hasło: „Protisty – niezmiernie różnorodna grupa organizmów”. Na podstawie treści e‑materiału uczniowie wykazują na mapie różnorodność prostistów: pod względem budowy, odżywiania się, rozmnażania itp.
Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.
Nauczyciel rozdaje każdej grupie zestaw zawierający: mikroskop, szkiełka podstawowe i nakrywkowe, watę, zakraplacze. Uczniowie wykonują zgodnie z instrukcją (zob. materiały pomocnicze) preparaty mikroskopowe, wykorzystując wodę pozyskaną z różnych miejsc, i prowadzą obserwację w celu znalezienia przedstawicieli protistów. Nauczyciel sprawdza, czy odnalezione gatunki są przedstawicielami protistów. Uczniowie wskazują, w której wodzie występuje najwięcej protistów, a w której nie zostały odnalezione.
Uczniowie indywidualnie wykonują rysunek spod mikroskopu jednego z zaobserwowanych organizmów. Wybrane/chętne osoby przedstawiają swoją pracę na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8, w którym mają za zadanie, na podstawie przedstawionych fragmentów oraz własnej wiedzy, ocenić prawdziwość sformułowania: „Protisty mogą być zaliczane do bioindykatorów”. Wybrane zespoły przedstawiają swoje rozwiązanie na forum klasy. Następnie wybrane osoby przedstawiają inne zastosowania protistów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie zapoznają się z filmem i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.