Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Rodzaje uskoków tektonicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2)  wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi);

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  1. poznaje definicję uskoku tektonicznego;

  2. rozumie, jak powstaje uskok tektoniczny i jakie są konsekwencje uskoków dla rzeźby terenu;

  3. poznaje miejsca występowania uskoków.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: Blended learning, IBSE

Forma zajęć: Praca indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze:

Książkiewicz M., 1979, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.

Migoń P., Geomorfologia, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  1. Sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).

  2. Przedstawienie celu lekcji.

  3. Nauczyciel zadaje pytanie, z czym kojarzy się uczniom pojęcie uskoku i z jakimi procesami mogą połączyć ten termin? Odpowiedzi uczniów notowane są na tablicy.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem (bez zadań).

  2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem weryfikują informacje zapisane wcześniej na tablicy.

  3. Uczniowie oglądają animację. Nauczyciel zadaje uczniom pytania do przedstawionej animacji i weryfikuje poprawność zrozumienia procesu powstawania uskoków.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy (np. pary), uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale rozszerzając w ten sposób swoją wiedzę n temat uskoków. Po wykonaniu zadań 1‑3, potem 4‑5 i 6‑8 nauczyciel sprawdza wspólnie z uczniami (na forum klasy) poprawność wykonania zadań.

Faza podsumowująca

  1. Przypomnienie celów lekcji.

  2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  1. Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  2. Przygotowanie informacji na temat występowania w Polsce gór zrębowych oraz próba oceny atrakcyjności takiej formy dla turystyki (należy wykorzystać atlas, materiał oraz notatki z lekcji).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Materiał multimedialny zwarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia materiału całego działu „litosfera”.