Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Kompresja dynamiczna i normalizacja dźwięku w programie Audacity

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
d) wyszukuje informacje, korzystając z bazy danych opartej na co najmniej dwóch tabelach, definiuje relacje, stosuje filtrowanie, formułuje kwerendy, tworzy i modyfikuje formularze, drukuje raporty,
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest kompresja dynamiczna.

  • Omówisz, jak stosować kompresor w edycji dźwięku.

  • Samodzielnie dokonasz kompresji dynamicznej wybranego śladu stereofonicznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • e‑podręcznik;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kompresja dynamiczna i normalizacja dźwięku w programie Audacity”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny I”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel zadaje pytania wprowadzające: Czym jest kompresja dynamiczna? W jaki sposób stosuje się kompresor w edycji dźwięku?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi wybraną osobę o krótkie omówienie informacji na podstawie sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film edukacyjny II”. Uczniowie indywidualnie pracują nad odpowiedziami do poleceń 1 i 2. Następnie na forum klasy nauczyciel prezentuje materiał multimedialny, z którego uczniowie w parach przygotowują notatkę z najważniejszymi informacjami z filmu.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie film edukacyjny nr 1 obejrzeli w domu, ale podczas zajęć można je go ponownie przypomnieć. Następnie uczniowie dobierają się w pary, pobierają z załącznika pliki audio i przeprowadzają normalizację według wskazówek zawartych w filmie. Chętne osoby prezentują uzyskane efekty.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Nagraj swój własny głos, który będzie zapowiadał audycję, w której będzie grany jazz. Następnie wykorzystaj pliki audio z ćwiczenia pierwszego z sekcji „Film edukacyjny I” i znormalizuj je względem siebie.

Materiały pomocniczne:

  • Senior M., Sekrety profesjonalnego brzmienia w małym studiu, Gliwice 2014.

  • Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.

  • Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.