Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kompresja dynamiczna i normalizacja dźwięku w programie Audacity
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest kompresja dynamiczna.
Omówisz, jak stosować kompresor w edycji dźwięku.
Samodzielnie dokonasz kompresji dynamicznej wybranego śladu stereofonicznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kompresja dynamiczna i normalizacja dźwięku w programie Audacity”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny I”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel zadaje pytania wprowadzające: Czym jest kompresja dynamiczna? W jaki sposób stosuje się kompresor w edycji dźwięku?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o krótkie omówienie informacji na podstawie sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film edukacyjny II”. Uczniowie indywidualnie pracują nad odpowiedziami do poleceń 1 i 2. Następnie na forum klasy nauczyciel prezentuje materiał multimedialny, z którego uczniowie w parach przygotowują notatkę z najważniejszymi informacjami z filmu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie film edukacyjny nr 1 obejrzeli w domu, ale podczas zajęć można je go ponownie przypomnieć. Następnie uczniowie dobierają się w pary, pobierają z załącznika pliki audio i przeprowadzają normalizację według wskazówek zawartych w filmie. Chętne osoby prezentują uzyskane efekty.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Nagraj swój własny głos, który będzie zapowiadał audycję, w której będzie grany jazz. Następnie wykorzystaj pliki audio z ćwiczenia pierwszego z sekcji „Film edukacyjny I” i znormalizuj je względem siebie.
Materiały pomocniczne:
Senior M., Sekrety profesjonalnego brzmienia w małym studiu, Gliwice 2014.
Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.
Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.