Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Usługi tradycyjne i nowoczesne – powtórzenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego, analizuje jego strukturę w Polsce i innych wybranych państwach świata;
2) przedstawia stopień zaspokojenia potrzeb na usługi podstawowe i wyspecjalizowane w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego;
3) wyjaśnia znaczenie usług komunikacyjnych (transportu i łączności), edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz handlowej wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata;
4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce;
5) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata.
Zakres rozszerzony
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.
Uczeń:
1) wykazuje na podstawie danych statystycznych i map tematycznych zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce;
2) wykazuje rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego;
3) identyfikuje prawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo‑rozwojowe na świecie;
4) wykazuje znaczenie usług finansowych w rozwoju innych sektorów gospodarki oraz wskazuje główne centra finansowe na świecie;
5) wyróżnia rodzaje usług turystycznych oraz wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno‑kulturowe i gospodarcze szybkiego ich rozwoju na świecie;
6) korzystając z danych statystycznych analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata;
7) analizuje mapę miejsc pielgrzymkowych na świecie i w Polsce oraz dostrzega wartości przestrzeni „miejsc świętych”.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje rodzaje działalności usługowych, analizuje ich strukturę w Polsce i wybranych państwach,
omawia znaczenie wybranych usług tradycyjnych i nowoczesnych (transportu, łączności, usług edukacyjnych, prac badawczo‑rozwojowych, usług finansowych oraz turystycznych) dla poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego,
opisuje zróżnicowanie przestrzenne rozwoju wybranych usług tradycyjnych i nowoczesnych oraz jego przyczyny,
określa skutki rozwoju wybranych usług tradycyjnych i nowoczesnych dla ludności.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: dyskusja, odwrócona klasa, praca z e‑materiałem, prezentacja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, mapa świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
OECD Stat, SDBS Structural Business Statistics, [online], dostępny w internecie: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=SSIS_BSC_ISIC4 (dostęp 30.04.2021).
Roczniki statystyczne GUS.
UNECE, Transport Statistics, [online], dostępny w internecie: https://unece.org/transport/transport‑statistics (dostęp 30.04.2021).
UNWTO, UNWTO Tourism Data Dashboard, [online], dostępny w internecie: https://www.unwto.org/unwto‑tourism‑dashboard (dostęp 30.04.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat wybranego zagadnienia realizującego cele wskazane powyżej. Uczniowie ustalają z nauczycielem: zakres tematyczny prezentacji (w zależności od ich preferencji, zainteresowań), szacunkowy czas jej trwania i źródła informacji – nauczyciel proponuje zapoznać się z e‑materiałem powtórzeniowym, innymi e‑materiałami opisującymi szczegółowo dane zagadnienia oraz literaturą (m.in. wskazaną wyżej). Nauczyciel prosi także grupy o przygotowanie quizów podsumowujących z ustalonego zakresu.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat struktury omawianego tematu i zagadnień, które wchodzą w jego zakres. Podkreśla zagadnienia, które mogą pojawić się na pracy klasowej. W tym celu wyświetla na ekranie odpowiednie fragmenty e‑materiału.
Następnie uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Po każdym wystąpieniu następuje klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem e‑materiału, czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Chętni prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca
Uczniowie grają w podsumowujące quizy przygotowane przez poszczególne grupy.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów (również tych, którzy najlepiej rozwiązali quizy), ocenia pracę w grupach, prezentacje multimedialne.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Stworzenie syntetycznej notatki przygotowującej do sprawdzianu z tego działu.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może znaleźć zastosowanie na lekcji dotyczącej wpływu turystyki na środowisko geograficzne (zakres podstawowy: XIII. 5). Uzupełniająco może zostać wykorzystana na zajęciach poświęconych atrakcyjności turystycznej Polski (zakres podstawowy: XV. 14, XV. 15).