Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pozyskiwanie surowców energetycznych na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
5) ocenia stan i zmiany bilansu energetycznego świata i Polski, przedstawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię, jego wpływ na środowisko geograficzne oraz uzasadnia konieczność podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa wzrostu zużycia energii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje przykłady surowców energetycznych,
wyjaśnia rozmieszczenie głównych ośrodków wydobycia wybranych surowców energetycznych,
charakteryzuje główne tendencje w światowym wydobyciu wybranych surowców energetycznych,
porównuje główne obszary wydobycia oraz głównych producentów wybranych surowców energetycznych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja multimedialna, odwrócona lekcja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Bibliografia:
Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.
Rogacki H. (red.), Geografia społeczno‑gospodarcza Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
Netografia (dostęp 29.10.2019):
Dane statystyczne:
http://www.oecd-nea.org/ndd/pubs/2016/7301-uranium-2016.pdf.
https://www.bgr.bund.de/DE/Themen/Energie/Kohle/kohle_inhalt.html.
https://www.statista.com/statistics/267894/global-lignite-production-since-1990/.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda losuje jedną nazwę surowca energetycznego, do wyboru: ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel kamienny, węgiel brunatny, uran. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie w domu prezentacji multimedialnej dotyczącej danego surowca. Nauczyciel prosi, żeby znalazły się w niej następujące elementy:
ogólna charakterystyka danego surowca (w tym: kaloryczność, pochodzenie, charakterystyka chemiczna itp.),
światowe zasoby surowca oraz kraje o największych światowych jego zasobach,
rozmieszczenie głównych ośrodków wydobycia na świecie (wraz z mapą tego rozmieszczenia i nazwami głównych ośrodków),
stan i dynamika zmian wydobycia surowca,
główni producenci surowca i ich związek z rozmieszczeniem jego wydobycia.
W celu przygotowania prezentacji nauczyciel zaleca uczniom zapoznać się z niniejszym e‑materiałem oraz bibliografią i netografią podaną w wykazie powyżej. Ta ostatnia może być szczególnie przydatna w przypadku pojawienia się nowych, bardziej aktualnych danych statystycznych. Nauczyciel prosi, żeby prezentacja trwała maksymalnie 5 minut. Dodaje, że uczniowie będą musieli wejść w rolę nauczyciela i zaprezentować przygotowany materiał pozostałym.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat podziału surowców ze szczególnym uwzględnieniem surowców energetycznych.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat znaczenia surowców energetycznych we współczesnym świecie. Może posłużyć się wstępem do e‑materiału.
Po tym krótkim wstępie każda z grup przedstawia wykonane przez siebie prezentacje. W przypadku dużych grup nauczyciel może wyznaczyć lidera grupy. Natomiast gdy grupy są małe, ich członkowie mogą być odpowiedzialni za poszczególne elementy prezentacji.
Po wystąpieniu pozostali uczniowie zadają pytania. Za odpowiedź na nie odpowiedzialna jest grupa występująca lub nauczyciel w przypadku trudności. W przypadku pytań i niejasności ze strony pozostałych uczniów, zespół ten ma za zadanie wyjaśnić wszelkie wątpliwości.
Nad przebiegiem tego zadania czuwa nauczyciel, który może również zadawać pytania uzupełniające i weryfikować informacje udzielane przez członków danego zespołu. W tym celu może on posłużyć się wyświetleniem na tablicy odpowiedniego fragmentu e‑materiału (np. grafiki, mapy, wykresu).
W następnej części lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i ocenia pracę w grupach.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Uczniowie mają za zadanie sprawdzić w różnych źródłach informacji geograficznej i zapisać w zeszycie, czym jest tona ekwiwalentu ropy naftowej oraz załączyć przykłady zestawień statystycznych, w których wydobycie lub zasoby danego surowca energetycznego są podawane w tych jednostkach (wraz ze źródłami).
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może wyświetlić grafikę interaktywną na tablicy interaktywnej lub poprosić uczniów o zapoznanie się z nią na tabletach (lub komputerach). Może posłużyć ona uczniom podczas prezentacji, objaśniania trudniejszych zagadnień. Może zostać wykorzystana zarówno w domu (podczas przygotowywania prezentacji), w fazie realizacyjnej lekcji, jak również w fazie podsumowującej lekcji.
Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie podczas realizacji tematów dotyczących znaczenia energii elektrycznej dla gospodarki i życia codziennego, produkcji energii elektrycznej w Polsce i na świecie, współczesnych przemian w polskiej energetyce (zakres podstawowy: XI. 4), alternatywnych źródeł energii, ich wad i zalet (zakres podstawowy: XI. 5, XI. 6).