Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat: Struktura przewozu towarów transportu morskiego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia rodzaje transportu wodnego,

  • ocenia znaczenie transportu wodnego w przemieszczaniu osób i towarów,

  • przedstawia główne drogi transportu wodnego,

  • wskazuje prawidłowości w rozmieszczeniu głównych portów morskich na świecie,

  • wyjaśnia istotę i znaczenie żeglugi kabotażowej,

  • wymienia korzyści z rejestrowania statków w krajach taniej bandery,

  • dyskutuje na temat wad i zalet transportu morskiego,

  • ocenia rolę głównych kanałów morskich na świecie.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW - nauczanie we współpracy

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny, mapa świata mapa Polski

Materiały pomocnicze

Berezowski S., Geografia transportu - przegląd problemów z różnych krajów świata, PWN, Warszawa 1962.

Fierla I. (red.) Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.

Wrona. J., Luchter B. (red.), Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2018.

Transport morski 2019: unctad.org/system/files/official‑document/rmt2019_en.pdf

Transport Statistics: unece.org/es/trans/main/wp6/wp6.html

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel odwołuje uczniów do części wstępnej e‑materiału. Krótka dyskusja w oparciu o pozyskane informacje.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat rodzajów transportu morskiego.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest opracowanie wybranego zagadnienia dotyczącego transportu wodnego w oparciu o e‑materiał. Zagadnienia ustala nauczyciel, w zależności od liczebności klasy i zainteresowań uczniów - np. znaczenie transportu morskiego, jego wady i zalety, znaczenie żeglugi kabotażowej, największe porty morskie na świecie, typy statków morskich, główne szlaki żeglugi śródlądowej na świecie, rola transportu morskiego i przesyłowego na przykładzie handlu zagranicznego gazem ziemnym itp., następnie uczniowie za pomocą mapy geograficznej świata lokalizują największe porty na świecie.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy inny skład grup w taki sposób, by w nowo utworzonej znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie informacji, które zostały ustalone w poprzednich zespołach.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytą wiedzą. Następuje klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Następnie uczniowie wykonują w parach polecenia z części Przeczytaj. Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi. Nad poprawnością wykonanych poleceń czuwa nauczyciel.

  • Uczniowie przechodzą do prezentacji multimedialnej. Ich zadaniem jest opracowanie odpowiedzi na polecenia w oparciu o dane i wykresy zawarte na slajdach.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Uczniowie w zeszytach układają krzyżówkę sprawdzającą wiadomości z niniejszego e‑materiału. Mogą również skorzystać z generatora (np. krzyzowki.edu.pl/generator.php)

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Znajdzie również swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Multimedium może posłużyć do realizacji tematu dotyczącego transportu wodnego i jego znaczenia.