| |
| |
| Wpływ natężenia pola elektrycznego na jonizację gazów |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia procesy jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia przebieg zjawiska jonizacji w gazach pod działaniem różnych czynników,
analizuje wpływ natężenia pola elektrycznego na przebieg procesu jonizacji gazów,
wyjaśnia zjawisko tworzenia się łuku elektrycznego, iskry i pioruna a także zasadę działania kuli plazmowej;
syntezuje wiedzę z innych działów fizyki z wiedzą o jonizacji po to, by lepiej rozumieć fascynujące zjawiska fizyczne zachodzące w przyrodzie.
|
| metoda projektu i odwróconej klasy |
| |
| |
| |
| e‑materiał „Wpływ natężenia pola elektrycznego na jonizację gazów”, zdjęcia (piorunów, iskier, łuków eklektycznych), kula plazmowa |
|
|
Przygotowanie uczniów do lekcji: Przed lekcją nauczyciel zadaje uczniom pracę domową: „Zapoznaj się częścią Przeczytaj niniejszego e‑materiału oraz z filmem samouczkiem i upewnij się, że rozumiesz opisane tam zjawiska”.” Zaciekawienie uczniów: „Na dzisiejszej lekcji wyjaśnimy, jak powstaje piorun, iskra, łuk elektryczny oraz jak działa kula plazmowa. Wszystkie te zjawiska dotyczą jonizacji gazu pod wpływem pola elektrycznego.” Podanie uczniom celów do osiągnięcia na lekcji. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: Co to jest: jonizacja, natężenie i potencjał pola elektrycznego. |
|
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i wykłada kartki z tytułami zadań: piorun, iskra, łuk elektryczny, włókno świetlne w kuli plazmowej. Zadaniem każdej z grup jest przygotować plakat z wyjaśnieniem, jak powstaje … (to, co wylosowali). Na koniec lekcji sąsiednia grupa opisuje zjawisko na podstawie plakatu kolegów i koleżanek (za prawidłowe i ciekawie przedstawione wypowiedzi wyróżnia się obie grupy). Podczas pracy nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi oraz pilnuje, by uczniowie stosowali reguły efektywnej pracy w grupie. |
|
Nauczyciel w razie potrzeby porządkuje wiadomości wynikające z plakatów. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań 1 - 8. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów na lekcji w fazie wprowadzającej lub jako materiał przygotowujący do lekcji. |