Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Wpływ natężenia pola elektrycznego na jonizację gazów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia procesy jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia przebieg zjawiska jonizacji w gazach pod działaniem różnych czynników,

  2. analizuje wpływ natężenia pola elektrycznego na przebieg procesu jonizacji gazów,

  3. wyjaśnia zjawisko tworzenia się łuku elektrycznego, iskry i pioruna a także zasadę działania kuli plazmowej;

  4. syntezuje wiedzę z innych działów fizyki z wiedzą o jonizacji po to, by lepiej rozumieć fascynujące zjawiska fizyczne zachodzące w przyrodzie.

Strategie nauczania

metoda projektu i odwróconej klasy

Metody nauczania

burza mózgów

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Wpływ natężenia pola elektrycznego na jonizację gazów”, zdjęcia (piorunów, iskier, łuków eklektycznych), kula plazmowa

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Przygotowanie uczniów do lekcji: Przed lekcją nauczyciel zadaje uczniom pracę domową: „Zapoznaj się częścią Przeczytaj niniejszego e‑materiału oraz z filmem samouczkiem i upewnij się, że rozumiesz opisane tam zjawiska”.”
Zaciekawienie uczniów: „Na dzisiejszej lekcji wyjaśnimy, jak powstaje piorun, iskra, łuk elektryczny oraz jak działa kula plazmowa. Wszystkie te zjawiska dotyczą jonizacji gazu pod wpływem pola elektrycznego.”
Podanie uczniom celów do osiągnięcia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: Co to jest: jonizacja, natężenie i potencjał pola elektrycznego.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i wykłada kartki z tytułami zadań: piorun, iskra, łuk elektryczny, włókno świetlne w kuli plazmowej.
Zadaniem każdej z grup jest przygotować plakat z wyjaśnieniem, jak powstaje … (to, co wylosowali). Na koniec lekcji sąsiednia grupa opisuje zjawisko na podstawie plakatu kolegów i koleżanek (za prawidłowe i ciekawie przedstawione wypowiedzi wyróżnia się obie grupy).
Podczas pracy nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi oraz pilnuje, by uczniowie stosowali reguły efektywnej pracy w grupie.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel w razie potrzeby porządkuje wiadomości wynikające z plakatów.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań 1 - 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów na lekcji w fazie wprowadzającej lub jako materiał przygotowujący do lekcji.