Numer e‑materiału: 2.7.3.4

Imię i nazwisko autora lekcji: Katarzyna Drausal

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Unsere Klassenlehrerin ist geduldig / Nasza wychowawczyni jest cierpliwa

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa VII; poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji: Rozwijanie umiejętności wyrażania oraz uzasadniania opinii na temat nauczycieli.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni cechy dobrego nauczyciela;

  • nazwie cechy pozytywne i negatywne;

  • opisze idealnego nauczyciela.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia; czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – praca z źródłem drukowanym;

  • praktyczna – techniki: dyktando ABC, spacer po muzeum, ankieta;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Przed lekcją nauczyciel przygotowuje kartki z cechami charakteru pojawiającymi się w e‑materiale. Na początku lekcji wyjaśnia zasadę ćwiczenia ABC Diktat. Nauczyciel pokazuje uczniom kartki, jedną po drugiej, np. A‑ktiv, B‑egabt, C‑haotisch, D‑ynamisch, itd. Zadaniem uczniów jest zapamiętanie jak największej ilości słów. Uczniowie, najpierw w parach, potem w grupach, sprawdzają zapisane słówka, następnie nauczyciel wyświetla na tablicy całość propozycji ABC. Uczniowie, pracując w grupach trzyosobowych, stawiają sobie pytania i udzielają na nie odpowiedzi: Wie bist du vom Charakter her? Wie ist Peter? Wie findest du Inge?

  • W kolejnym etapie nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie przedstawić w formie pantomimy lub za pomocą scenki, wylosowanego nauczyciela (Mathelehrer, Biolehrerin, Englischlehrerin, Sportlehrer) z tekstu z części Przeczytaj. Następnie uczniowie, pracując nadal w grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zawiesza na tablicy (w dowolnej kolejności) kartki z następującymi wyrazami: WIE/IST/EIN/IDEALER/SCHÜLER - prosi uczniów, by ułożyli z nich pytanie. Następnie poleca uczniom, by narysowali na przyniesionych z domu kawałkach tapet lub arkuszach papieru o formacie A3 swoje podobizny. Zadanie uczniów polega na stworzeniu plakatu idealnego ucznia. Gotowe prace zostają powieszone w klasie. Uczniowie, wykorzystując metodę spacer w muzeum, chodzą po klasie i opisują plakaty pozostałych uczniów. Wykorzystują do tego środki językowe, które otrzymali wcześniej od nauczyciela (np. wypisane na karteczkach): Ein idealer Schüler soll ... sein /Ich glaube, Peter ist ... vom Charakter her/Ich würde Peter als ... beschreiben/ Meiner Meinung nach ist Peter ... Następnie uczniowie realizują ćwiczenia do części Mapa pojęć w celu utrwalenia poznanego słownictwa.

c) Faza podsumowująca:

Uczniowie otrzymują kartki z następującym poleceniem: Który nauczyciel w waszej szkole...

Wer:

  • gibt wenig Hausaufgaben auf?

  • gibt zu viele Hausaufgaben auf?

  • ist geduldig?

  • macht viele Tests?

  • einfache Tests?

  • fragt nie ab?

  • gibt immer eine Rückmeldung?

Zadaniem uczniów jest wykonanie ankiety. W tym celu chodzą po klasie, stawiają pytania i udzielają odpowiedzi. Na koniec następuje podsumowanie ankiety na forum klasy.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm);

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec