Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.3.4
Imię i nazwisko autora lekcji: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Unsere Klassenlehrerin ist geduldig / Nasza wychowawczyni jest cierpliwa
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa VII; poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji: Rozwijanie umiejętności wyrażania oraz uzasadniania opinii na temat nauczycieli.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni cechy dobrego nauczyciela;
nazwie cechy pozytywne i negatywne;
opisze idealnego nauczyciela.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia; czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – praca z źródłem drukowanym;
praktyczna – techniki: dyktando ABC, spacer po muzeum, ankieta;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel przygotowuje kartki z cechami charakteru pojawiającymi się w e‑materiale. Na początku lekcji wyjaśnia zasadę ćwiczenia ABC Diktat. Nauczyciel pokazuje uczniom kartki, jedną po drugiej, np. A‑ktiv, B‑egabt, C‑haotisch, D‑ynamisch, itd. Zadaniem uczniów jest zapamiętanie jak największej ilości słów. Uczniowie, najpierw w parach, potem w grupach, sprawdzają zapisane słówka, następnie nauczyciel wyświetla na tablicy całość propozycji ABC. Uczniowie, pracując w grupach trzyosobowych, stawiają sobie pytania i udzielają na nie odpowiedzi: Wie bist du vom Charakter her? Wie ist Peter? Wie findest du Inge?
W kolejnym etapie nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie przedstawić w formie pantomimy lub za pomocą scenki, wylosowanego nauczyciela (Mathelehrer, Biolehrerin, Englischlehrerin, Sportlehrer) z tekstu z części Przeczytaj. Następnie uczniowie, pracując nadal w grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zawiesza na tablicy (w dowolnej kolejności) kartki z następującymi wyrazami: WIE/IST/EIN/IDEALER/SCHÜLER - prosi uczniów, by ułożyli z nich pytanie. Następnie poleca uczniom, by narysowali na przyniesionych z domu kawałkach tapet lub arkuszach papieru o formacie A3 swoje podobizny. Zadanie uczniów polega na stworzeniu plakatu idealnego ucznia. Gotowe prace zostają powieszone w klasie. Uczniowie, wykorzystując metodę spacer w muzeum, chodzą po klasie i opisują plakaty pozostałych uczniów. Wykorzystują do tego środki językowe, które otrzymali wcześniej od nauczyciela (np. wypisane na karteczkach): Ein idealer Schüler soll ... sein /Ich glaube, Peter ist ... vom Charakter her/Ich würde Peter als ... beschreiben/ Meiner Meinung nach ist Peter ... Następnie uczniowie realizują ćwiczenia do części Mapa pojęć w celu utrwalenia poznanego słownictwa.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie otrzymują kartki z następującym poleceniem: Który nauczyciel w waszej szkole...
Wer:
gibt wenig Hausaufgaben auf?
gibt zu viele Hausaufgaben auf?
ist geduldig?
macht viele Tests?
einfache Tests?
fragt nie ab?
gibt immer eine Rückmeldung?
Zadaniem uczniów jest wykonanie ankiety. W tym celu chodzą po klasie, stawiają pytania i udzielają odpowiedzi. Na koniec następuje podsumowanie ankiety na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm);
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0