Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetyckie wyobrażenia Paryża i Rzymu w wierszach Juliusza Słowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna kontekst biograficzny wierszy Paryż, Rzym;
zinterpretuje i porówna wiersze Juliusza Słowackiego: Paryż, Rzym;
przeanalizuje podobieństwa i różnice między sposobem pokazywania tych samych motywów przez Albrechta Dürera, Huberta Roberta i Juliusza Słowackiego;
przeanalizuje funkcjonalność zastosowanych w wierszach środków artystycznego wyrazu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem teoretycznym;
przekład intersemiotyczny;
interpretacja i analiza porównawcza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
karty papieru A‑3, flamastry, kartki samoprzylepne;
kartki z tekstami wierszy.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia Paryża i Rzymu dostępne w zasobach internetu (może wykorzystać zdjęcia zrobione przez siebie lub przyniesione przez uczniów) i rozpoczyna rozmowę na temat sposobów utrwalania obrazów miast na zdjęciach i w innych tekstach kultury.
Uczniowie wymieniają czynniki, które, ich zdaniem, wpływają na sposoby pokazywania miasta.
Nauczyciel podsumowuje uczniowskie wypowiedzi, dodaje do nich informację o przymusowej emigracji i w ten sposób wprowadza do właściwej części lekcji. Podaje cel i temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym w e‑materiałach i na tej podstawie ustalają przyczyny emigracji Juliusza Słowackiego.
Na interaktywnej mapie podróży uczniowie rozpoznają miasta, w których przebywał Juliusz Słowacki.
Nauczyciel wybiera dwie osoby i prosi o głośne odczytanie wierszy Paryż i Rzym.
Uczniowie samodzielnie wykonują dwa wybrane przez siebie ćwiczenia z e‑materiałów. Odczytują wyniki swojej pracy i uzasadniają wybór ćwiczeń.
Nauczyciel organizuje pracę 4 grup i przydziela zadania: Grupa 1. Przygotowuje plakat zapraszający do Rzymu zaprezentowanego przez Juliusza Słowackiego. Grupa 2. Buduje impresywną wypowiedź nakłaniającą do odwiedzenia Rzymu pokazanego w wierszu Juliusza Słowackiego. Grupa 3. Przygotowuje plakat pokazujący Paryż z wiersza Juliusza Słowackiego. Grupa 4. Buduje ekspresywną wypowiedź prezentującą Paryż ukazany w wierszu Juliusza Słowackiego.
Uczniowie prezentują i oceniają efekty swojej pracy. W ocenie wykorzystują samoocenę i ocenę koleżeńską.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przypomina rozmowę, która rozpoczynała lekcję, i prosi uczniów o wypisanie czynników mających wpływ na sposób obrazowania Paryża i Rzymu w wierszach Juliusza Słowackiego.
Zadanie domowe: do wyboru:
Porównaj Rzym zaprezentowany przez Juliusza Słowackiego z dwoma innymi obrazami tego miasta ukazanymi w znanych ci tekstach kultury.
lub
Porównaj Paryż zaprezentowany przez Juliusza Słowackiego z dwoma innymi obrazami tego miasta ukazanymi w znanych ci tekstach kultury.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Pelc, Juliusz Słowacki. Listy do krewnych, przyjaciół i znajomych (1820–1849), Wrocław 1959.
Raptularz Słowackiego | Finezje literackie | 4/5, O samotności poety, Ninateka
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Interaktywną mapę oraz galerię zdjęć zamieszczoną w e‑materiałach można wykorzystać, analizując utwory innych autorów, którzy podróżowali do Rzymu i Paryża lub wykreowali bohaterów, dla których ważny był pobyt w tych miastach.