Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 25. Uzasadnienie bezpośrednie: intuicja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozumie istotę oraz główne typy intuicji, poddasz badaniu logiczną wartość powołania się na intuicję;
ćwiczy rozpoznawanie uzasadnień intuicyjnych;
filozofuje z Fryderykiem Nietzschem, Blaisem Pascalem i Henri Bergsonem na temat poznawczej wartości intuicji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
animacja .
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania „Mam przeczucie, że…”
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenia”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Następnie pyta uczniów o to, czy podane zdania nadają się jako przesłanka w uzasadnieniu, a jeśli tak, to w jakich uzasadnieniach byłyby to dobre przesłanki. W zależności od charakteru odpowiedzi, nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną, której celem jest naprowadzenie uczniów na wątpliwy charakter powoływania się na intuicję w uzasadnieniu stwierdzeń.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel dzieli uczniów w trzyosobowe grupy. Każda grupa ma za zadanie podanie przykładu rozbudowanego i wyglądającego wiarygodnie uzasadnienia, w którym kluczową rolę odgrywa powołanie się na intuicję w którymś z podanych w opracowaniu znaczeń. Jest ważne, żeby dana trójka uczniów potrafiła wskazać, który typ zastosowała. Nauczyciel prosi wybrane trójki o przedstawienie wyników swojej pracy. Komentuje krótko każdą taką prezentację, prosząc resztę klasy o komentarz dotyczący tego, czy zgadzają się z trafnością podanych przykładów.
Nauczyciel proponuje rozmowę kierowaną na temat podanych przykładów z naciskiem na analizę wartości powołania się na intuicję w uzasadnianiu oraz na wartość poznawczą niektórych rodzajów intuicji.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenia”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Praca domowa:
Uczniowie ma za zadanie śledzić swoje bezpośrednie otoczenie, w tym własne procesy myślowe, i tropić w nich uzasadnienia z powołaniem się na intuicję. Przykłady powinny być spisane i poddane analizie pod kątem typu intuicji, jej wartości logicznej i poznawczej.
Materiały pomocnicze:
Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).
Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.