Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Granice przesuwcze i uskoki transformacyjne.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa/cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
1. wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
dowiaduje się, czym są granice przesuwcze i uskoki transformacyjne,
lokalizuje je na mapie,
analizuje ich przebieg w kontekście teorii ruchu płyt.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
W. Mizerski, Geologia kontynentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie przypomnienie teorii tektoniki płyt.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wskazanie stref występowania granic przesuwczych i uskoków transformacyjnych na Ziemi.
Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej i omówienie zasad powstawania granic przesuwczych i uskoków transformacyjnych.
Kilkuminutowa praca z atlasem i dyskusja, podczas której uczniowie korzystając z e‑materiału, mapy tektonicznej świata (ewentualnie także innych materiałów udostępnionych przez nauczyciela):
wskazują strefy występowania granic przesuwczych i uskoków transformacyjnych w strefach ryftowych den oceanicznych,
porównują rozmieszczenie stref z fazami dryftu kontynentów przedstawionymi w atlasie,
określają związek ich występowania z fragmentacją Pangei i kierunkiem dryftu płyt kontynentalnych,
wskazują relacje przyczynowo‑skutkowe między budową płytową litosfery, globalnymi ruchami płyt tektonicznych, a występowaniem stref ryftowych (granic przesuwczych i uskoków transformacyjnych).
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, weryfikacja poprawności odpowiedzi przez nauczyciela.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu wskazanie ogólnych prawidłowości i relacji pomiędzy procesami endogenicznymi i tektoniką płyt.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji grafiki interaktywnej.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć i odniesienie się do przedstawionych celów lekcji.
Praca domowa:
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Mapa myśli na temat „Występowanie granic przesuwczych i uskoków transformacyjnych w obrębie kontynentów i ich wpływ na warunki przyrodnicze i życie ludzi”; uczniowie pozyskują informacje z różnych źródeł, prezentują konkretne przypadki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia, a także podczas innych lekcji dotyczących zagadnień litosfery, zwłaszcza procesów endogenicznych i tektonicznych. Znajdzie także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery.