Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Koło, linia, punkt – Daniela Naborowskiego refleksja nad czasem

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura obowiązkowa
13) wybrane wiersze następujących poetów:Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp‑Szarzyński;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje koncepcje czasu ukazane w wierszu Krótkość żywota Daniela Naborowskiego,

  • określa funkcje środków stylistycznych wykorzystanych w utworze Daniela Naborowskiego,

  • interpretuje egzystencjalną wymowę wiersza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Koło, linia, punkt – Daniela Naborowskiego refleksja nad czasem”. Następnie prosi, by grupa 5 osób przygotowała wstępną fazę lekcji. Dwie osoby przygotują klip lub film prezentujący, jak w czasach Naborowskiego postrzegano czas i jego upływ. Uczniowie mogą do tego wykorzystać np. barokowe obrazy z motywem zegara i innych atrybutów ukazujących przemijanie oraz oprzeć się na multimediach zamieszczonych w e‑materiale. Wybierają także odpowiedni podkład dźwiękowy/muzyczny. Trzy pozostałe osoby eksperymentują z wierszem Naborowskiego Krótkość żywota. Przygotowują jego odczytanie w bardzo wolnym i bardzo szybkim tempie, na wspak lub pomijając niektóre fragmenty. Wszystkie te zabiegi mają zwrócić uwagę na problem przedstawiony w wierszu: czas i stosunek podmiotu lirycznego do jego upływu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Następnie prosi grupę 5 osób o przedstawienie efektów ich pracy. Podczas prezentacji na tablicy powinna powstać mapa skojarzeń, której środkowym polem jest hasło: czas w baroku. Każdy uczeń może podejść do tablicy i zapisać swoją propozycję uzupełnienia mapy.
    Później nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali w parach polecenie 1 towarzyszące „Mapie myśli”. Będzie to podsumowanie wstępnej fazy lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Faza realizacyjna lekcji będzie poświęcona interpretacji wiersza Daniela Naborowskiego Krótkość żywota. Nauczyciel wyświetla i odczytuje kolejno ćwiczenie 1 oraz polecenie 2 z sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie wspólnie ustalają i zapisują poprawne odpowiedzi.

  2. Później, indywidualnie, wykonują polecenia zawarte w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel sprawdza poprawność ich odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W rozmowie podsumowującej lekcję nauczyciel może zadać pytanie: Jakie refleksje egzystencjalne wynikają z wiersza Daniela Naborowskiego Krótkość żywota?

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...

Praca domowa:

  1. a. Wykonaj ćw. 2 z sekcji „Mapa myśli”.
    b. Przypomnij sobie inne wiersze twórców barokowych, których tematem jest upływ czasu i przemijanie ludzkiego życia. Czy ich ujęcie problemu różni się od sposobu, w jaki podejmuje go Naborowski? Swoją odpowiedź uzasadnij.

Materiały pomocnicze:

  • Krzysztof Mrowcewicz, Antologia poezji metafizycznej epoki baroku, Warszawa 1993.

  • Daniel Naborowski, Poezje, oprac. J. Dürr‑Durski, Warszawa 1961.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.