Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Struktura towarowa handlu zagranicznego Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje dane dotyczące struktury towarowej handlu zagranicznego w Polsce,
analizuje dane dotyczące zysków i strat związanych z importem i eksportem określonych towarów,
ocenia znaczenie Polski w handlu światowym.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Mieczan P., Zmiana struktury towarowej polskiego eksportu w ujęciu wartościowym w pierwszych latach po akcesji do Unii Europejskiej, „Ekonomia Międzynarodowa” 2019, nr 25, s. 46–62. Dostępne w internecie: czasopisma.uni.lodz.pl (dostęp 26.10.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie dzielą się na małe zespoły (o wielkości zespołów decyduje nauczyciel w zależności od wielkości klasy, mogą to być też pary). Każdemu zespołowi nauczyciel przydziela grupę państw. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wynotowują informacje na temat struktury towarowej handlu zagranicznego Polski z wybranymi państwami.
Uczniowie na forum klasy prezentują swoje przemyślenia. Pozostali uczniowie wykonują notatki w zeszycie, zadają prezentującym pytania (jeśli takie się pojawią). Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywanych prac.
Nauczyciel na forum klasy podsumowuje pierwszą część zajęć.
W drugiej części lekcji uczniowie indywidualnie zapoznają się ze wskazanymi danymi i przygotowują mapę myśli (zgodnie z poleceniem z tej części e‑materiału).
Nauczyciel razem z uczniami na forum klasy omawia zapisane na mapach kwestie. Uczniowie kontrolują poprawność zapisanych informacji, zadają pytania. Uzupełniają własne mapy.
Następnie, pracując w grupach, uczniowie wykonują polecenie zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty pracy. We wspólnej dyskusji uczniowie prezentują wnioski dotyczące znaczenia Polski w handlu światowym.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat „Znaczenie Polski w handlu światowym”. Uczniowie mogą wykorzystać dane załączone do polecenia 1. z części „Przeczytaj” e‑materiału i inne źródła informacji geograficznej oraz uwzględnić wnioski omawiane podczas prezentacji rezultatów pracy nad tym poleceniem.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji poświęconej związkom między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego (zakres rozszerzony: XIX. 2).