Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Struktura towarowa handlu zagranicznego Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje dane dotyczące struktury towarowej handlu zagranicznego w Polsce,

  • analizuje dane dotyczące zysków i strat związanych z importem i eksportem określonych towarów,

  • ocenia znaczenie Polski w handlu światowym.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Mieczan P., Zmiana struktury towarowej polskiego eksportu w ujęciu wartościowym w pierwszych latach po akcesji do Unii Europejskiej, „Ekonomia Międzynarodowa” 2019, nr 25, s. 46–62. Dostępne w internecie: czasopisma.uni.lodz.pl (dostęp 26.10.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Uczniowie dzielą się na małe zespoły (o wielkości zespołów decyduje nauczyciel w zależności od wielkości klasy, mogą to być też pary). Każdemu zespołowi nauczyciel przydziela grupę państw. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wynotowują informacje na temat struktury towarowej handlu zagranicznego Polski z wybranymi państwami.

  • Uczniowie na forum klasy prezentują swoje przemyślenia. Pozostali uczniowie wykonują notatki w zeszycie, zadają prezentującym pytania (jeśli takie się pojawią). Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywanych prac.

  • Nauczyciel na forum klasy podsumowuje pierwszą część zajęć.

  • W drugiej części lekcji uczniowie indywidualnie zapoznają się ze wskazanymi danymi i przygotowują mapę myśli (zgodnie z poleceniem z tej części e‑materiału).

  • Nauczyciel razem z uczniami na forum klasy omawia zapisane na mapach kwestie. Uczniowie kontrolują poprawność zapisanych informacji, zadają pytania. Uzupełniają własne mapy.

  • Następnie, pracując w grupach, uczniowie wykonują polecenie zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty pracy. We wspólnej dyskusji uczniowie prezentują wnioski dotyczące znaczenia Polski w handlu światowym.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat „Znaczenie Polski w handlu światowym”. Uczniowie mogą wykorzystać dane załączone do polecenia 1. z części „Przeczytaj” e‑materiału i inne źródła informacji geograficznej oraz uwzględnić wnioski omawiane podczas prezentacji rezultatów pracy nad tym poleceniem.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji poświęconej związkom między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego (zakres rozszerzony: XIX. 2).