Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Historia odkryć promieniowania elektromagnetycznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony, rozszerzenie zapisów podstawy programowej dla obu zakresów. |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne (oba zakresy) IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IX. Fale i optyka. Uczeń: X. Fizyka atomowa. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IX. Magnetyzm. Uczeń: X. Fale i optyka. Uczeń: XI. Fizyka atomowa. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | gamifikacja |
Metody nauczania: | analiza pomysłów i wiedzy |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca całego zespołu |
Środki dydaktyczne: | komputer |
Materiały pomocnicze: | Niniejszy e‑materiał. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na pięć grupy roboczych oraz trzyosobowe jury. Podstawowym źródłem wiadomości jest niniejszy e‑materiał. Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania z innych źródeł w charakterze uzupełnienia. Liczebność każdej grupy określa nauczyciel, uwzględniając przede wszystkim liczebność klasy, jej specjalność (profil) oraz zainteresowanie uczniów poszczególnymi zagadnieniami. | |
Faza realizacyjna: | |
Lekcja przebiega w atmosferze konkursu - zabawy. Lekcję prowadzi jury, przyznając punkty za poszczególne wpisy na oś czasu. Oceniana jest rzetelność i oryginalność informacji, w szczególności ciekawostek z życia odkrywców. Nauczyciel sporządza notatki z przebiegu lekcji (dla potrzeb podsumowania) i unika czynnego uczestnictwa. Wyjątkiem mogą być sytuacje, w których na osi czasu pojawi się wpis jawnie błędny merytorycznie lub gdy pojawi się różnica zdań (w istotnej kwestii merytorycznej), której uczniowie nie są w stanie rozstrzygnąć samodzielnie. | |
Faza podsumowująca: | |
Jury udaje się w zaciszne miejsce i dokonuje rozstrzygnięcia konkursu (podlicza punkty, ustala kolejność grup). | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie ćwiczeń 4‑8 z zestawu w e‑materiale. Nauczyciel proponuje jednej grupie uczniów (ochotników) zaadaptowanie utworzonej strzałki czasu i utworzenia dekoracji pracowni fizycznej. Podobne zadanie otrzymuje inna grupa chętnych uczniów: utworzenie na podstawie filmu samouczka strzałki czasu dotyczącej odkryć związanej ze światłem widzialnym. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek może być wykorzystany w czasie lekcji powtórzeniowej. Może być zadany jako materiał uzupełniający do dowolnej lekcji z optyki. |