Imię i nazwisko autora: Swietłana Gromnicka

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Музыка в метро/ Muzyka w metrze

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV; poziom językowy A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada, jakiej muzyki słuchają pasażerowie metra w różnych miastach;

  • wyjaśnia, co do życia społecznego wnosi projekt Muzyka w metrze;

  • zaprasza słuchaczy na koncert w miejscu publicznym;

  • opowiada o koncertach muzyki na żywo dostępnych w miejscach publicznych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ciekawe;

  • wykorzystuje zajęcia z języka rosyjskiego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;

  • strategie kognitywne: rozumienie informacji - czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego.

Metody nauczania:

  • eksponująca,

  • kognitywna,

  • podająca,

  • programowana,

  • aktywizująca.

Techniki nauczania:

  • praca z materiałami audio i grafikami,

  • opisy z wyjaśnieniem,

  • dyskusja,

  • burza mózgów,

  • objaśnienia i komentarze,

  • powtórzenia fraz i zdań,

  • techniki multimedialne,

  • mapa pojęć.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,

  • zeszyt przedmiotowy,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy coś wiedzą o występach muzyków w metrze, czy ktoś z nich był na takim koncercie. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat muzykowania w miejscach publicznych, pyta, co uczniowie sądzą na ten temat.

Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Porównują, jak pasażerowie metra odbierają dżingle lub nagrania muzyczne, a jak żywą muzykę.

Na podstawie słownictwa z mapy pojęć i tekstu źródłowego uczniowie rozmawiają na temat wartości, jakie wnosi realizacja przedsięwzięć podobnych do projektu Muzyka w metrze do życia mieszkańców miast.

Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, pytają się nawzajem, jaka muzyka w metrze przyciągnęłaby ich uwagę. Mogą ułożyć listę propozycji wybranych zespołów i wykonawców, a po krótkiej analizie wybrać najpopularniejsze w klasie gatunki muzyczne lub najchętniej słuchanych wykonawców.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i udziela pisemnej informacji zwrotnej. Wskazuje na mocne i słabe strony oraz ocenia zadania, biorąc pod uwagę zasób i poprawność użytych środków językowych.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć

W trakcie lekcji uczniowie mogą zapoznać się z przesłaniem dotyczącym projektu Muzyka w metrze.

Po lekcji uczniowie na podstawie utrwalonego słownictwa z multimedium mogą rozszerzyć mapę pojęć, dodając własne pomysły. Można zaproponować przestrzeń publiczną, gdzie można prowadzić koncerty na żywo dla szerokiej publiczności i i na tej podstawie zrobić własną mapę pojęć.