Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Swietłana Gromnicka
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Музыка в метро/ Muzyka w metrze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV; poziom językowy A2+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada, jakiej muzyki słuchają pasażerowie metra w różnych miastach;
wyjaśnia, co do życia społecznego wnosi projekt Muzyka w metrze;
zaprasza słuchaczy na koncert w miejscu publicznym;
opowiada o koncertach muzyki na żywo dostępnych w miejscach publicznych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ciekawe;
wykorzystuje zajęcia z języka rosyjskiego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;
strategie kognitywne: rozumienie informacji - czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego.
Metody nauczania:
eksponująca,
kognitywna,
podająca,
programowana,
aktywizująca.
Techniki nauczania:
praca z materiałami audio i grafikami,
opisy z wyjaśnieniem,
dyskusja,
burza mózgów,
objaśnienia i komentarze,
powtórzenia fraz i zdań,
techniki multimedialne,
mapa pojęć.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,
zeszyt przedmiotowy,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy coś wiedzą o występach muzyków w metrze, czy ktoś z nich był na takim koncercie. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat muzykowania w miejscach publicznych, pyta, co uczniowie sądzą na ten temat.
Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Porównują, jak pasażerowie metra odbierają dżingle lub nagrania muzyczne, a jak żywą muzykę.
Na podstawie słownictwa z mapy pojęć i tekstu źródłowego uczniowie rozmawiają na temat wartości, jakie wnosi realizacja przedsięwzięć podobnych do projektu Muzyka w metrze do życia mieszkańców miast.
Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, pytają się nawzajem, jaka muzyka w metrze przyciągnęłaby ich uwagę. Mogą ułożyć listę propozycji wybranych zespołów i wykonawców, a po krótkiej analizie wybrać najpopularniejsze w klasie gatunki muzyczne lub najchętniej słuchanych wykonawców.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i udziela pisemnej informacji zwrotnej. Wskazuje na mocne i słabe strony oraz ocenia zadania, biorąc pod uwagę zasób i poprawność użytych środków językowych.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
W trakcie lekcji uczniowie mogą zapoznać się z przesłaniem dotyczącym projektu Muzyka w metrze.
Po lekcji uczniowie na podstawie utrwalonego słownictwa z multimedium mogą rozszerzyć mapę pojęć, dodając własne pomysły. Można zaproponować przestrzeń publiczną, gdzie można prowadzić koncerty na żywo dla szerokiej publiczności i i na tej podstawie zrobić własną mapę pojęć.