Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: At the Estate Agent’s / W agencji nieruchomości
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.5, V.6, V.7, VII.1, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z kupnem i wynajmem nieruchomości.
Uczeń opisuje, jak mieszkają Anglicy.
Uczeń potrafi napisać ogłoszenie o domu na sprzedaż.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat kupna i wynajmu nieruchomości.
Uczeń poszerza wiedzę na temat warunków mieszkaniowych Anglików.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/ogólnoklasoway)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w internecie zdjęć interesujących domów (na przykład słynnych dzieł architektury lub domów znanych osób).
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie brytyjskiej zabudowy (Przeczytaj) i mówi: You are going to read about houses in London. Look at the picture. How are the houses different from the ones in your town/village? Uczniowie opisują na forum klasy prezentowane zdjęcie oraz swoją okolicę.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi tłumaczenia na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst London Houses (Przeczytaj), a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują zdania na forum klasy i uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie powtórnie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Następnie odczytują zdania i uzasadniają odpowiedzi, powołując się na właściwe fragmenty tekstu.
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą prezentację multimedialną o domach na sprzedaż. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie wykonują na wyścigi Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Najszybsza osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją wyświetlaną na tablicy multimedialnej, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Uczniowie sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy, starając się uzasadnić swój wybór zgodnie z informacjami z prezentacji.
Uczniowie ponownie oglądają prezentację i uzupełniają Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel pyta: Do you think the job of an estate agent is interesting? Why? Why not? Uczniowie dzielą się opiniami na forum klasy.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
Where do you live?
What is your neighbourhood like?
Where do most Polish people live?
Chętni uczniowie relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Faza podsumowująca:
Uczniowie grają w parach w memo w Exercise 1 (Sprawdź się).
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując przygotowane przed lekcją zdjęcia interesujących domów (patrz pkt 1 fazy wprowadzającej), opisują wybrany przez siebie dom koledze/koleżance, starając się wcielić w rolę i naśladować język agentki nieruchomości z prezentacji multimedialnej.
Po zakończeniu rozmów chętni prezentują swoje nieruchomości na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2–6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się); mogą napisać ogłoszenie opisujące nieruchomość, której zdjęcie przygotowali przed lekcją: Your school project is about trying out different jobs. You are an estate agent, prepare an ad about a house for sale. In your ad:
describe what kind of house it is;
write for whom this house is designed;
invite the interested people to contact you.
Your email should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie oglądają prezentację multimedialną i pisemnie odpowiadają na pytanie, który dom podoba im się najbardziej. Polecenie: Listen to the Presentation at home. Write a 50‑words long answer to the question “Which house do you like the most? Why?”. Na kolejnej lekcji prezentują wypowiedzi w parach lub na forum klasy. Nauczyciel może też zaproponować wykonanie ćwiczenia w klasie, w fazie realizacyjnej po pkt 8.