| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciac. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 9) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 15)opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
podaje rolę emitera, bazy i kolektora w tranzystorach npn,
wyjaśnia, jak są zbudowane tranzystory npn,
tłumaczy zasadę działania tranzystorów npn,
analizuje i interpretuje schematy budowy i działania tranzystorów npn,
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywani zadań.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| wykład problemowy, burza mózgów |
| praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań |
| schematy budowy tranzystora npn, animacja ilustrująca działanie tranzystora, przykładowe tranzystory, zestawy zadań |
| rzutnik multimedialny, ekran |
|
|
Pytania nauczyciela:
Co wiecie na temat półprzewodników i złącza między półprzewodnikami p i n? Uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają i porządkują wiadomości o materiałach półprzewodnikowych i zjawiskach zachodzących na złączu p‑n.
Co to znaczy wzmocnić sygnał elektryczny? Uczniowie z pomocą nauczyciela ustalają, co to jest sygnał elektryczny i na czym polega jego wzmacnianie.
|
|
Nauczyciel przedstawia schemat budowy tranzystora npn, uczniowie analizują powstanie barier ładunków na złączach. Uczniowie na podstawie animacji analizują ruch nośników prądu w czasie pracy tranzystora i dostrzegają wpływ prądu bazy na prąd kolektora. Uczniowie, z pomocą nauczyciela, formułują wniosek o związku miedzy prądem bazy i prądem kolektora. Nauczyciel przedstawia krótko zastosowania tranzystorów jako wzmacniaczy i kluczy. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań : 5, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystywane przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane budowa i zastosowania tranzystorów. |