Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.7.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Am Kiosk / W kiosku
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat zakupów
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta, gdzie można robić zakupy, w jakich miejscach kupimy np. chusteczki higieniczne, gumę do żucia, czy uczniowie kupowali kiedyś coś w kiosku, jakie artykuły są sprzedawane w kioskach. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje rekwizyty: komiks, chusteczki higieniczne, gumę do żucia, wodę mineralną, żelki oraz przedmioty niespotykane w kioskach, np. buty, czapkę, ziemniaki. Uczniowie wskazują, które z tych rzeczy można kupić w kiosku. | artykuły, które można kupić w kiosku (komiks, chusteczki higieniczne, guma do żucia, woda mineralna, żelki), oraz inne artykuły, niespotykane w kiosku | ||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i wyrażają przypuszczenia, gdzie znajdują się Lina i jej mama, o czym rozmawiają. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie rozpoznali jakiś niemiecki wyraz, który w języku polskim brzmi tak samo. Następnie mówi: der Kiosk, a uczniowie powtarzają. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel proponuje uczniom, aby wspólnie stworzyli kiosk do zabawy. Pięcioro uczniów otrzymuje do pokolorowania szablony pojedynczych liter: K, I, O, S, K. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o narysowanie: butelki z wodą, paczki chusteczek higienicznych, opakowania gum do żucia, paczki gumowych misiów, komiksu. Nauczyciel wskazuje, którzy uczniowie przygotowują które rysunki. Następnie przymocowuje do tablicy litery, które tworzą wyraz KIOSK, oraz rysunki uczniów. Nauczyciel mówi: Hier ist der Kiosk, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | szablony liter: K, I, O, S, K, kartki A5, kredki | ||
Nauczyciel zaprasza pary ochotników, które chcą „kupić” w kiosku wodę mineralną i chusteczki higieniczne. Prosi uczniów o powtórzenie na głos: Wir kaufen Wasser, Wir kaufen Taschentücher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | liczydła | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser (karteczek powinno być tyle, ile artykułów przyczepionych jest do tablicy). Ochotnicy podchodzą i z pomocą nauczyciela przymocowują karteczki pod odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza dialog między mamą, sprzedawcą a Liną (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie przyglądają się dołączonej do nagrania ilustracji. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi i tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Prosi uczniów, aby wskazywali na tablicy artykuły, które kolejno pojawiają się w nagraniu. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na tablicy produkty, które kupiła mama. Następnie odtwarza nagranie nazw tych artykułów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | |||
Uczniowie wskazują na tablicy artykuły, o które poprosiła Lina. Nauczyciel odtwarza nagranie nazw tych produktów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | |||
Nauczyciel ponownie odtwarza plik audio. Ochotnicy podchodzą kolejno do tablicy, odczepiają artykuły w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (każdy uczeń zabiera z tablicy jeden produkt), i ustawiają się przed klasą, pokazując rysunki. Nauczyciel prosi, aby cała klasa powiedziała na głos nazwy pięciu produktów. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów. Następnie wypowiada nazwy artykułów, ale w innej kolejności. Ochotnicy ustawiają się zgodnie z tym, jakie wyrazy usłyszą (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | praca w parach | karty obrazkowe przedstawiające: wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks | |
Powyższą zabawę można zmodyfikować i kontynuować z kolejnymi piątkami uczniów. Nauczyciel podaje na głos ciąg pięciu wyrazów (nazwy produktów w języku niemieckim). Każdy uczeń trzyma jeden obrazek. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nauczyciel wypowiada nazwy produktów. Następnie cała klasa mówi chórem np.: Wir kaufen Wasser, Gummibonbons, Taschentücher, Kaugummi, Comic. Ćwiczenie można powtórzyć z różnymi ciągami wyrazów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). | plenum | karty obrazkowe przedstawiające wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks | |
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina próbowała przekonać mamę do zakupu żelków. Jeśli uczniowie nie pamiętają, ponownie odtwarza nagranie dialogu i zatrzymuje je po wypowiedzi Liny. Uczniowie powtarzają za Liną: Gummibonbons sind so lecker! (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5). | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie mają do wyboru sześć kartek z nazwami różnych produktów, dzielą je na artykuły spożywcze i pozostałe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prosi uczniów, aby w razie trudności skorzystali z wydrukowanego słownika obrazkowego, który rozdaje każdej grupie. Za właściwe przyporządkowanie wszystkich wyrazów grupa otrzymuje 10 euro, za podanie dwóch poprawnych odpowiedzi – 5 euro, za jedną poprawną odpowiedź – 1 euro. | praca w grupach | 15 min | karteczki z wyrazami w języku niemieckim, wydrukowany słowniczek obrazkowy, papierowa moneta 1 euro i papierowe banknoty 5, 10 euro |
Nauczyciel rozdaje każdej grupie karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem. Następnie odtwarza nagranie i prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują kartę obrazkową z produktem, którego nazwę usłyszeli w nagraniu i którego brakuje na tablicy. Za poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje 2 euro. | karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem, papierowa moneta 2 euro | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Wasser i prosi uczniów o podniesienie karty obrazkowej z odpowiednim produktem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie powtarzają zdanie za nauczycielem. | |||
Nauczyciel rozdaje każdej grupie kartoniki z puzzlami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Za prawidłowo ułożone puzzle uczniowie otrzymują 5 euro. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Gummibonbons, uczniowie powtarzają za lektorem. | praca w grupach | puzzle, papierowy banknot 5 euro | |
Nauczyciel trzyma w ręce karty obrazkowe z poznanymi podczas lekcji artykułami. Uczniowie nie widzą obrazków. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do nauczyciela i losują kartę. Pokazują ją swojej grupie. Uczniowie po krótkiej naradzie wypowiadają na głos nazwę przedstawionego na karcie produktu. Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 euro (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | karty obrazkowe z ilustracjami produktów poznanych podczas lekcji, papierowa moneta 1 euro | ||
Na zakończenie lekcji każda grupa liczy, ile euro udało jej się zgromadzić. Nauczyciel pyta, co uczniowie chcieliby kupić w kiosku, gdyby były to prawdziwe pieniądze. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta, gdzie można robić zakupy, w jakich miejscach kupimy np. chusteczki higieniczne, gumę do żucia, czy uczniowie kupowali kiedyś coś w kiosku, jakie artykuły są sprzedawane w kioskach.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje rekwizyty: komiks, chusteczki higieniczne, gumę do żucia, wodę mineralną, żelki oraz przedmioty niespotykane w kioskach, np. buty, czapkę, ziemniaki. Uczniowie wskazują, które z tych rzeczy można kupić w kiosku.
artykuły, które można kupić w kiosku (komiks, chusteczki higieniczne, guma do żucia, woda mineralna, żelki), oraz inne artykuły, niespotykane w kiosku
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i wyrażają przypuszczenia, gdzie znajdują się Lina i jej mama, o czym rozmawiają.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie rozpoznali jakiś niemiecki wyraz, który w języku polskim brzmi tak samo. Następnie mówi: der Kiosk, a uczniowie powtarzają.
tablica interaktywna
Nauczyciel proponuje uczniom, aby wspólnie stworzyli kiosk do zabawy. Pięcioro uczniów otrzymuje do pokolorowania szablony pojedynczych liter: K, I, O, S, K. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o narysowanie: butelki z wodą, paczki chusteczek higienicznych, opakowania gum do żucia, paczki gumowych misiów, komiksu. Nauczyciel wskazuje, którzy uczniowie przygotowują które rysunki. Następnie przymocowuje do tablicy litery, które tworzą wyraz KIOSK, oraz rysunki uczniów. Nauczyciel mówi: Hier ist der Kiosk, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
szablony liter: K, I, O, S, K, kartki A5, kredki
Nauczyciel zaprasza pary ochotników, które chcą „kupić” w kiosku wodę mineralną i chusteczki higieniczne. Prosi uczniów o powtórzenie na głos: Wir kaufen Wasser, Wir kaufen Taschentücher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
liczydła
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser (karteczek powinno być tyle, ile artykułów przyczepionych jest do tablicy). Ochotnicy podchodzą i z pomocą nauczyciela przymocowują karteczki pod odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza dialog między mamą, sprzedawcą a Liną (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie przyglądają się dołączonej do nagrania ilustracji. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi i tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Prosi uczniów, aby wskazywali na tablicy artykuły, które kolejno pojawiają się w nagraniu.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na tablicy produkty, które kupiła mama. Następnie odtwarza nagranie nazw tych artykułów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
Uczniowie wskazują na tablicy artykuły, o które poprosiła Lina. Nauczyciel odtwarza nagranie nazw tych produktów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
Nauczyciel ponownie odtwarza plik audio. Ochotnicy podchodzą kolejno do tablicy, odczepiają artykuły w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (każdy uczeń zabiera z tablicy jeden produkt), i ustawiają się przed klasą, pokazując rysunki. Nauczyciel prosi, aby cała klasa powiedziała na głos nazwy pięciu produktów. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów. Następnie wypowiada nazwy artykułów, ale w innej kolejności. Ochotnicy ustawiają się zgodnie z tym, jakie wyrazy usłyszą (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
praca w parach
karty obrazkowe przedstawiające: wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks
Powyższą zabawę można zmodyfikować i kontynuować z kolejnymi piątkami uczniów. Nauczyciel podaje na głos ciąg pięciu wyrazów (nazwy produktów w języku niemieckim). Każdy uczeń trzyma jeden obrazek. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nauczyciel wypowiada nazwy produktów. Następnie cała klasa mówi chórem np.: Wir kaufen Wasser, Gummibonbons, Taschentücher, Kaugummi, Comic. Ćwiczenie można powtórzyć z różnymi ciągami wyrazów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).
plenum
karty obrazkowe przedstawiające wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina próbowała przekonać mamę do zakupu żelków. Jeśli uczniowie nie pamiętają, ponownie odtwarza nagranie dialogu i zatrzymuje je po wypowiedzi Liny. Uczniowie powtarzają za Liną: Gummibonbons sind so lecker! (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).
Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie mają do wyboru sześć kartek z nazwami różnych produktów, dzielą je na artykuły spożywcze i pozostałe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prosi uczniów, aby w razie trudności skorzystali z wydrukowanego słownika obrazkowego, który rozdaje każdej grupie. Za właściwe przyporządkowanie wszystkich wyrazów grupa otrzymuje 10 euro, za podanie dwóch poprawnych odpowiedzi – 5 euro, za jedną poprawną odpowiedź – 1 euro.
praca w grupach
15 min
karteczki z wyrazami w języku niemieckim, wydrukowany słowniczek obrazkowy, papierowa moneta 1 euro i papierowe banknoty 5, 10 euro
Nauczyciel rozdaje każdej grupie karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem. Następnie odtwarza nagranie i prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują kartę obrazkową z produktem, którego nazwę usłyszeli w nagraniu i którego brakuje na tablicy. Za poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje 2 euro.
karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem, papierowa moneta 2 euro
Nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Wasser i prosi uczniów o podniesienie karty obrazkowej z odpowiednim produktem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie powtarzają zdanie za nauczycielem.
Nauczyciel rozdaje każdej grupie kartoniki z puzzlami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Za prawidłowo ułożone puzzle uczniowie otrzymują 5 euro. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Gummibonbons, uczniowie powtarzają za lektorem.
praca w grupach
puzzle, papierowy banknot 5 euro
Nauczyciel trzyma w ręce karty obrazkowe z poznanymi podczas lekcji artykułami. Uczniowie nie widzą obrazków. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do nauczyciela i losują kartę. Pokazują ją swojej grupie. Uczniowie po krótkiej naradzie wypowiadają na głos nazwę przedstawionego na karcie produktu. Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 euro (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
karty obrazkowe z ilustracjami produktów poznanych podczas lekcji, papierowa moneta 1 euro
Na zakończenie lekcji każda grupa liczy, ile euro udało jej się zgromadzić. Nauczyciel pyta, co uczniowie chcieliby kupić w kiosku, gdyby były to prawdziwe pieniądze.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0