Numer e‑materiału: 1.1.7.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Am Kiosk / W kiosku
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat zakupów

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
7) zakupy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa artykuły, które można kupić w kiosku;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co razem z drugą osobą  kupi w kiosku.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • ma możliwość porównania wybranych artefaktów w Polsce i Niemczech.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • uczenie się z kolegami i od kolegów;

  • powtarzanie wyrazów;

  • używanie obrazu i dźwięku.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z rekwizytami,

    • praca z plikiem audio,

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • drama,

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca w grupach,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty: chusteczki higieniczne, komiks, guma do żucia, woda mineralna, paczka żelków,

  • szablony liter: K, I, O, S, K,

  • kartki A5, kredki,

  • karteczki z wyrazami w języku niemieckim,

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub do powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą grać w karaoke tekstowe, napisać podobne dialogi lub przygotować ilustracje do dialogu.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta, gdzie można robić zakupy, w jakich miejscach kupimy np. chusteczki higieniczne, gumę do żucia, czy uczniowie kupowali kiedyś coś w kiosku, jakie artykuły są sprzedawane w kioskach.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje rekwizyty: komiks, chusteczki higieniczne, gumę do żucia, wodę mineralną, żelki oraz przedmioty niespotykane w kioskach, np. buty, czapkę, ziemniaki. Uczniowie wskazują, które z tych rzeczy można kupić w kiosku.

artykuły, które można kupić w kiosku (komiks, chusteczki higieniczne, guma do żucia, woda mineralna, żelki), oraz inne artykuły, niespotykane w kiosku

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i wyrażają przypuszczenia, gdzie znajdują się Lina i jej mama, o czym rozmawiają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie rozpoznali jakiś niemiecki wyraz, który w języku polskim brzmi tak samo. Następnie mówi: der Kiosk, a uczniowie powtarzają.

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom, aby wspólnie stworzyli kiosk do zabawy. Pięcioro uczniów otrzymuje do pokolorowania szablony pojedynczych liter: K, I, O, S, K. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o narysowanie: butelki z wodą, paczki chusteczek higienicznych, opakowania gum do żucia, paczki gumowych misiów, komiksu. Nauczyciel wskazuje, którzy uczniowie przygotowują które rysunki. Następnie przymocowuje do tablicy litery, które tworzą wyraz KIOSK, oraz rysunki uczniów. Nauczyciel mówi: Hier ist der Kiosk, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

szablony liter: K, I, O, S, K, kartki A5, kredki

Nauczyciel zaprasza pary ochotników, które chcą „kupić” w kiosku wodę mineralną i chusteczki higieniczne. Prosi uczniów o powtórzenie na głos: Wir kaufen Wasser, Wir kaufen Taschentücher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

liczydła

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser (karteczek powinno być tyle, ile artykułów przyczepionych jest do tablicy). Ochotnicy podchodzą i z pomocą nauczyciela przymocowują karteczki pod odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza dialog między mamą, sprzedawcą a Liną (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie przyglądają się dołączonej do nagrania ilustracji. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi i tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Prosi uczniów, aby wskazywali na tablicy artykuły, które kolejno pojawiają się w nagraniu.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na tablicy produkty, które kupiła mama. Następnie odtwarza nagranie nazw tych artykułów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Uczniowie wskazują na tablicy artykuły, o które poprosiła Lina. Nauczyciel odtwarza nagranie nazw tych produktów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Nauczyciel ponownie odtwarza plik audio. Ochotnicy podchodzą kolejno do tablicy, odczepiają artykuły w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (każdy uczeń zabiera z tablicy jeden produkt), i ustawiają się przed klasą, pokazując rysunki. Nauczyciel prosi, aby cała klasa powiedziała na głos nazwy pięciu produktów. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów. Następnie wypowiada nazwy artykułów, ale w innej kolejności. Ochotnicy ustawiają się zgodnie z tym, jakie wyrazy usłyszą (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające: wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks

Powyższą zabawę można zmodyfikować i kontynuować z kolejnymi piątkami uczniów. Nauczyciel podaje na głos ciąg pięciu wyrazów (nazwy produktów w języku niemieckim). Każdy uczeń trzyma jeden obrazek. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nauczyciel wypowiada nazwy produktów. Następnie cała klasa mówi chórem np.: Wir kaufen Wasser, Gummibonbons, Taschentücher, Kaugummi, Comic. Ćwiczenie można powtórzyć z różnymi ciągami wyrazów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina próbowała przekonać mamę do zakupu żelków. Jeśli uczniowie nie pamiętają, ponownie odtwarza nagranie dialogu i zatrzymuje je po wypowiedzi Liny. Uczniowie powtarzają za Liną: Gummibonbons sind so lecker! (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie mają do wyboru sześć kartek z nazwami różnych produktów, dzielą je na artykuły spożywcze i pozostałe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prosi uczniów, aby w razie trudności skorzystali z wydrukowanego słownika obrazkowego, który rozdaje każdej grupie. Za właściwe przyporządkowanie wszystkich wyrazów grupa otrzymuje 10 euro, za podanie dwóch poprawnych odpowiedzi – 5 euro, za jedną poprawną odpowiedź – 1 euro.

praca w grupach

15 min

karteczki z wyrazami w języku niemieckim, wydrukowany słowniczek obrazkowy, papierowa moneta 1 euro i papierowe banknoty 5, 10 euro

Nauczyciel rozdaje każdej grupie karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem. Następnie odtwarza nagranie i prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują kartę obrazkową z produktem, którego nazwę usłyszeli w nagraniu i którego brakuje na tablicy. Za poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje 2 euro.

karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem, papierowa moneta 2 euro

Nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Wasser i prosi uczniów o podniesienie karty obrazkowej z odpowiednim produktem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie powtarzają zdanie za nauczycielem.

Nauczyciel rozdaje każdej grupie kartoniki z puzzlami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Za prawidłowo ułożone puzzle uczniowie otrzymują 5 euro. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Gummibonbons, uczniowie powtarzają za lektorem.

praca w grupach

puzzle, papierowy banknot 5 euro

Nauczyciel trzyma w ręce karty obrazkowe z poznanymi podczas lekcji artykułami. Uczniowie nie widzą obrazków. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do nauczyciela i losują kartę. Pokazują ją swojej grupie. Uczniowie po krótkiej naradzie wypowiadają na głos nazwę przedstawionego na karcie produktu. Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 euro (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

karty obrazkowe z ilustracjami produktów poznanych podczas lekcji, papierowa moneta 1 euro

Na zakończenie lekcji każda grupa liczy, ile euro udało jej się zgromadzić. Nauczyciel pyta, co uczniowie chcieliby kupić w kiosku, gdyby były to prawdziwe pieniądze.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta, gdzie można robić zakupy, w jakich miejscach kupimy np. chusteczki higieniczne, gumę do żucia, czy uczniowie kupowali kiedyś coś w kiosku, jakie artykuły są sprzedawane w kioskach.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje rekwizyty: komiks, chusteczki higieniczne, gumę do żucia, wodę mineralną, żelki oraz przedmioty niespotykane w kioskach, np. buty, czapkę, ziemniaki. Uczniowie wskazują, które z tych rzeczy można kupić w kiosku.

artykuły, które można kupić w kiosku (komiks, chusteczki higieniczne, guma do żucia, woda mineralna, żelki), oraz inne artykuły, niespotykane w kiosku

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i wyrażają przypuszczenia, gdzie znajdują się Lina i jej mama, o czym rozmawiają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie rozpoznali jakiś niemiecki wyraz, który w języku polskim brzmi tak samo. Następnie mówi: der Kiosk, a uczniowie powtarzają.

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom, aby wspólnie stworzyli kiosk do zabawy. Pięcioro uczniów otrzymuje do pokolorowania szablony pojedynczych liter: K, I, O, S, K. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o narysowanie: butelki z wodą, paczki chusteczek higienicznych, opakowania gum do żucia, paczki gumowych misiów, komiksu. Nauczyciel wskazuje, którzy uczniowie przygotowują które rysunki. Następnie przymocowuje do tablicy litery, które tworzą wyraz KIOSK, oraz rysunki uczniów. Nauczyciel mówi: Hier ist der Kiosk, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

szablony liter: K, I, O, S, K, kartki A5, kredki

Nauczyciel zaprasza pary ochotników, które chcą „kupić” w kiosku wodę mineralną i chusteczki higieniczne. Prosi uczniów o powtórzenie na głos: Wir kaufen Wasser, Wir kaufen Taschentücher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

liczydła

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser (karteczek powinno być tyle, ile artykułów przyczepionych jest do tablicy). Ochotnicy podchodzą i z pomocą nauczyciela przymocowują karteczki pod odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

karteczki z wyrazami die Tachentücher i das Wasser

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza dialog między mamą, sprzedawcą a Liną (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie przyglądają się dołączonej do nagrania ilustracji. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi i tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Prosi uczniów, aby wskazywali na tablicy artykuły, które kolejno pojawiają się w nagraniu.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na tablicy produkty, które kupiła mama. Następnie odtwarza nagranie nazw tych artykułów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Uczniowie wskazują na tablicy artykuły, o które poprosiła Lina. Nauczyciel odtwarza nagranie nazw tych produktów, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Nauczyciel ponownie odtwarza plik audio. Ochotnicy podchodzą kolejno do tablicy, odczepiają artykuły w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (każdy uczeń zabiera z tablicy jeden produkt), i ustawiają się przed klasą, pokazując rysunki. Nauczyciel prosi, aby cała klasa powiedziała na głos nazwy pięciu produktów. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów. Następnie wypowiada nazwy artykułów, ale w innej kolejności. Ochotnicy ustawiają się zgodnie z tym, jakie wyrazy usłyszą (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające: wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks

Powyższą zabawę można zmodyfikować i kontynuować z kolejnymi piątkami uczniów. Nauczyciel podaje na głos ciąg pięciu wyrazów (nazwy produktów w języku niemieckim). Każdy uczeń trzyma jeden obrazek. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nauczyciel wypowiada nazwy produktów. Następnie cała klasa mówi chórem np.: Wir kaufen Wasser, Gummibonbons, Taschentücher, Kaugummi, Comic. Ćwiczenie można powtórzyć z różnymi ciągami wyrazów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające wodę mineralną, chusteczki higieniczne, opakowanie gum do żucia, paczkę żelków i komiks

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina próbowała przekonać mamę do zakupu żelków. Jeśli uczniowie nie pamiętają, ponownie odtwarza nagranie dialogu i zatrzymuje je po wypowiedzi Liny. Uczniowie powtarzają za Liną: Gummibonbons sind so lecker! (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie mają do wyboru sześć kartek z nazwami różnych produktów, dzielą je na artykuły spożywcze i pozostałe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prosi uczniów, aby w razie trudności skorzystali z wydrukowanego słownika obrazkowego, który rozdaje każdej grupie. Za właściwe przyporządkowanie wszystkich wyrazów grupa otrzymuje 10 euro, za podanie dwóch poprawnych odpowiedzi – 5 euro, za jedną poprawną odpowiedź – 1 euro.

praca w grupach

15 min

karteczki z wyrazami w języku niemieckim, wydrukowany słowniczek obrazkowy, papierowa moneta 1 euro i papierowe banknoty 5, 10 euro

Nauczyciel rozdaje każdej grupie karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem. Następnie odtwarza nagranie i prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują kartę obrazkową z produktem, którego nazwę usłyszeli w nagraniu i którego brakuje na tablicy. Za poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje 2 euro.

karty obrazkowe z pięcioma artykułami: wodą mineralną, chusteczkami higienicznymi, opakowaniem gum do żucia, paczką żelków i komiksem, papierowa moneta 2 euro

Nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Wasser i prosi uczniów o podniesienie karty obrazkowej z odpowiednim produktem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie powtarzają zdanie za nauczycielem.

Nauczyciel rozdaje każdej grupie kartoniki z puzzlami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Za prawidłowo ułożone puzzle uczniowie otrzymują 5 euro. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie: Wir kaufen Gummibonbons, uczniowie powtarzają za lektorem.

praca w grupach

puzzle, papierowy banknot 5 euro

Nauczyciel trzyma w ręce karty obrazkowe z poznanymi podczas lekcji artykułami. Uczniowie nie widzą obrazków. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do nauczyciela i losują kartę. Pokazują ją swojej grupie. Uczniowie po krótkiej naradzie wypowiadają na głos nazwę przedstawionego na karcie produktu. Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 euro (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

karty obrazkowe z ilustracjami produktów poznanych podczas lekcji, papierowa moneta 1 euro

Na zakończenie lekcji każda grupa liczy, ile euro udało jej się zgromadzić. Nauczyciel pyta, co uczniowie chcieliby kupić w kiosku, gdyby były to prawdziwe pieniądze.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec