Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zmiany temperatury powietrza przy przejściu wiatru halnego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich znaczenie dla przebiegu pogody;

  1. dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów atmosferycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak tworzy się wiatr halny,

  • wskazuje na mapie Polski, gdzie występuje wiatr halny.

  • oblicza gradient suchoadiabatyczny i wilgotnoadiabatyczny.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: ćwiczenia przedmiotowe, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, tablica interaktywna/tablica, atlas geograficzny, mapa Polski

Materiały pomocnicze

L.J. Battan, Pogoda, przeł. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.

G.D. Roth, Pogoda i klimat, przeł. Z. Woliński, Świat Książki, Warszawa 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na znak umówionego dźwięku szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z tekstem.

  • Uczniowie na mapie Polski lub w atlasach geograficznych wskazują obszar występowania wiatru halnego w Polsce.

  • Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie z sekcji „Grafika interaktywna”. Następnie prosi uczniów, aby opracowali odpowiedzi w parach. Po ustalonym wcześniej czasie wybrany uczeń (lub zgłaszający się na ochotnika) prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom także informacji zwrotnej.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1, 2 i 3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  • Następnie uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 4–5. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby wspiera ich.

  • Po wykonaniu ćwiczeń przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) pary prezentuje wypracowane odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia odpowiedzi, udzielając uczniom także informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów oraz ocenia ją, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 6–8).

  • Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy, opisz dlaczego wiatr halny występuje najczęściej podczas chłodnych pór roku.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przy powtórzeniu wiedzy z działu dotyczącego wiatrów stałych, okresowych i lokalnych (zakres rozszerzony: III. 3), a także przy realizacji tematu „Powstawanie wiatru fenowego” i „Rodzaje wiatrów lokalnych”. Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcji dotyczącej czynników kształtujących pogodę (zakres podstawowy: III. 1).