Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czym są planety karłowate? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | Pogadanka, burza mózgów |
Formy zajęć: | Praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | – |
Materiały pomocnicze: | Strona NASA, na której znajdują się liczne zdjęcia i grafiki niezbędne do wizualizacji zagadnienia. E‑materiał: „Co nazywamy Układem Słonecznym?”, „Jak zmienia się energia potencjalna ciała w polu grawitacyjnym podczas przemieszczania ciała?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Nauczyciel zadaje pytanie będące tematem zajęć. Może skorzystać z tekstu zawartego w e‑materiale w bloku I. Stawia cele w oparciu o cele przedstawione na początku e‑materiału. Nauczyciel odwołuje się do potocznych skojarzeń związanych ze słowami karłowaty i planety. Uczniowie przed lekcją powinni rozegrać grę (multimedium bazowe). | |
Faza realizacyjna | |
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat zagadnienia zawartego w temacie, wspierając się poniższymi pytaniami: Od kiedy znamy pojęcie planety karłowate? Co to są planety karłowate? Kto słyszał o planecie karłowatej? Czym się różnią planety karłowate od planet gazowych, a czym od planet skalistych? Jakie są różnice pomiędzy znanymi planetami karłowatymi? Co uczniowie sądzą o bezzałogowych misjach kosmicznych? Lekcja powinna być bardzo dynamiczna. Podczas poruszania kolejnych zagadnień nauczyciel wyświetla uczniom fotografie planet karłowatych. Kiedy uczniowie powiedzą coś o różnicach orbit planet i planet karłowatych nauczyciel powinien wyjaśnić i narysować elipsę oraz zależności pomiędzy jej parametrami. Uczniowie podczas dyskusji na temat sond kosmicznych powinni poruszyć temat asysty grawitacyjnej. Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób zwiększa się prędkość satelity w polu grawitacyjnym. Dyskusję powinna zakończyć burza mózgów: gdzie teraz powinny polecieć kolejne sondy kosmiczne? Podczas tej burzy mózgów nauczyciel naprowadza uczniów na problem związany z czasem trwania takiej podróży. | |
Faza podsumowująca | |
Uczniowie podzieleni na grupy wypisują zagadnienia poruszane podczas dyskusji i burzy mózgów. Oceniają, jak wiele nowych pojęć poznali oraz, ile zależności zrozumieli. Podsumowanie dyskusji powinno zawierać kompendium wiedzy na temat planet karłowatych. Nauczyciel może w klasie z uczniami rozwiązać zadania 9, 10 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa | |
Zadania z multimedium sprawdzającego, które nie zostały rozwiązane na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe – gra edukacyjna powinna zostać rozegrana przez uczniów przed lekcją. Gra ma na celu poruszenie wyobraźni uczniów w temacie planet karłowatych, przedstawić podstawowe zagadnienia. Ucząca gra w formie pytań i odpowiedzi jest fundamentem do dyskusji przeprowadzonej na lekcji. Jeżeli uczniowie nie rozegrali gry w domu, gra może być sposobem sprawdzenia wiedzy pod koniec lekcji. |