Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie procentów do obliczania podatków
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje obliczenia procentowe dotyczące podwyżek i obniżek cen
stosuje procenty w obliczeniach chemicznych
rozwiązuje problemy związane z lokatą kapitału
dokonuje syntezy wiadomości i umiejętności związanych z procentami
współpracuje w grupie
analizuje problem, stawia hipotezy i wyciąga wnioski
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
JIGSAW
fabuła z kubka
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kubki z karteczkami, na których zapisane są wyrazy związane z zakupami, obliczeniami chemicznymi, bankiem
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości związane z procentami – podają odpowiednie wzory i przykłady.
Nauczyciel informuje, że głównym celem zajęć jest utrwalenie i rozwijanie umiejętności związanych z procentami.
Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie będą pracować metodą JIGSAW. W tym celu nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Grupy zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj”.
Grupa 1 – z przykładami W banku,
Grupa 2 – z przykładami W sklepie,
Grupa 3 – z przykładami W laboratorium.Każda z grup „rozpracowuje” swój materiał, dyskutuje tak, aby każdy z uczniów zrozumiał tekst i mógł przekazać wiedzę dalej – stał się ekspertem od danych umiejętności.
Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znalazł się ekspert od innej partii materiału.
Eksperci kolejno relacjonują, czego nauczycie się w swoich grupach.
Następnie eksperci wracają do swoich grup i konfrontują zdobytą wiedzę całościową, sprawdzają, czy wszyscy nauczyli się wszystkiego.
Teraz lider każdej z grup wyciąga z kubka 5 karteczek. Zadaniem grupy jest ułożenie historyjki zawierającej wyrazy wyciągnięte z kubka. Historyjka musi być równocześnie zadaniem, którego rozwiązanie wymaga wykonanie obliczeń procentowych.
Grupy wymieniają się zadaniami tak, aby każda z grup rozwiązała wszystkie zadania.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup omawiają problemy, jakie uczniowie napotkali w czasie rozwiązywania zadań, które ułożyli ich koledzy.
Podsumowaniem zajęć jest rozwiązanie przez uczniów pracujących w parach zadań z sekcji Konkurs zadaniowy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie rozwiązać przykłady z sekcji Ćwiczenia sprawdzające.
Materiały pomocnicze:
Procent i promilProcent i promil
Wskazówki metodyczne:
Zadania z konkursu zadaniowego mogą być wykorzystane jako interaktywna kartkówka.