Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie procentów do obliczania podatków

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykonuje obliczenia procentowe dotyczące podwyżek i obniżek cen

  • stosuje procenty w obliczeniach chemicznych

  • rozwiązuje problemy związane z lokatą kapitału

  • dokonuje syntezy wiadomości i umiejętności związanych z procentami

  • współpracuje w grupie

  • analizuje problem, stawia hipotezy i wyciąga wnioski

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • JIGSAW

  • fabuła z kubka

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kubki z karteczkami, na których zapisane są wyrazy związane z zakupami, obliczeniami chemicznymi, bankiem

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości związane z procentami – podają odpowiednie wzory i przykłady.

  2. Nauczyciel informuje, że głównym celem zajęć jest utrwalenie i rozwijanie umiejętności związanych z procentami.

  3. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie będą pracować metodą JIGSAW. W tym celu nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Grupy zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj”.
    Grupa 1 – z przykładami W banku,
    Grupa 2 – z przykładami W sklepie,
    Grupa 3 – z przykładami W laboratorium.

  2. Każda z grup „rozpracowuje” swój materiał, dyskutuje tak, aby każdy z uczniów zrozumiał tekst i mógł przekazać wiedzę dalej – stał się ekspertem od danych umiejętności. 

  3. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znalazł się ekspert od innej partii materiału.

  4. Eksperci kolejno relacjonują, czego nauczycie się w swoich grupach.

  5. Następnie eksperci wracają do swoich grup i konfrontują zdobytą wiedzę całościową, sprawdzają, czy wszyscy nauczyli się wszystkiego.

  6. Teraz lider każdej z grup wyciąga z kubka 5 karteczek. Zadaniem grupy jest ułożenie historyjki zawierającej wyrazy wyciągnięte z kubka. Historyjka musi być równocześnie zadaniem, którego rozwiązanie wymaga wykonanie obliczeń procentowych.

  7. Grupy wymieniają się zadaniami tak, aby każda z grup rozwiązała wszystkie zadania.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Liderzy grup omawiają problemy, jakie uczniowie napotkali w czasie rozwiązywania zadań, które ułożyli ich koledzy.

  3. Podsumowaniem zajęć jest rozwiązanie przez uczniów pracujących w parach zadań z sekcji Konkurs zadaniowy.

  4. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Uczniowie w domu mają za zadanie rozwiązać przykłady z sekcji Ćwiczenia sprawdzające.

Materiały pomocnicze:

Procent i promilD1a8DqZjProcent i promil

Wskazówki metodyczne:

Zadania z konkursu zadaniowego mogą być wykorzystane jako interaktywna kartkówka.