Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Wybrane zagadnienia z historii polskiej ortografii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia najważniejsze zmiany w ortografii polskiej, jakie zaszły od XVI wieku;
dostrzega związek między zapisem ortograficznym wyrazu a jego etymologią, fonetyką i morfologią;
wyjaśnia historię zmian w ortografii wybranych wyrazów;
używa słownika etymologicznego języka polskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozdaje uczniom słowniki etymologiczne i poleca, by odszukali dowolny wyraz. Zadaniem uczniów jest wyszukanie dawnych form zapisu ortograficznego wyrazu i wyjaśnienie, czy różni się on od współczesnej wersji. Po ogólnoklasowej dyskusji na temat zmian w zapisie wybranych przez uczniów wyrazów, ale także ich pochodzenia, nauczyciel informuje uczniów, że ewolucja ortograficzna jest procesem długotrwałym, na który wpływają trzy najważniejsze zasady: etymologia, fonetyka i morfologia. Uczniowie zapoznają się z tym pojęciami z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji i zapisuje jej temat na tablicy.
Lista rekomendowanych przez Radę Języka Polskiego słowników etymologicznych zamieszczona została w sekcji „Materiały dodatkowe” scenariusza.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z najważniejszymi zmianami zasad w ortografii języka polskiego z sekcji „Przeczytaj”. Następnie uczniowie przystępują do pracy z multimedium – dwuczęściowym wykładem prof. Jana Miodka. Wykonują przyporządkowane do multimedium polecenia. Nauczyciel może – jeśli istnieją takie możliwości technicznie – zdecydować o podzieleniu klasy na dwie grupy, które będą pracować nad jedną z dwóch części. W trakcie pracy uczniowie mogą dodatkowo korzystać z rozdanych na początku lekcji słowników.
Po skończonej pracy uczniowie prezentują wyniki pracy, a cały zespół klasy je omawia.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel poleca wspólne wykonanie ćwiczeń podsumowujących zamieszczonych pod drugą częścią multimedium.
Materiały dodatkowe:
Boryś W., Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków 2008.
Brückner A., Słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa 1993.
Długosz‑Kurczabowa K., Nowy słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa 2003.
Długosz‑Kurczabowa K., Wielki słownik etymologiczno‑historyczny języka polskiego, Warszawa 2008.
Malec M., Słownik etymologiczny nazw geograficznych Polski, Warszawa 2003.
Rospond S., Słownik etymologiczny miast i gmin PRL, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1984.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.