Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Gejzery – występowanie i aktywność

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń: 2) wyróżnia rodzaje wód podziemnych, w tym występujących w okolicy szkoły oraz wyjaśnia powstawanie źródeł; 3) przedstawia uwarunkowania występowania wód podziemnych oraz ich znaczenie gospodarcze;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie gejzerów,

  • wskazuje miejsca na świecie, w których występują gejzery,

  • analizuje etapy wybuchu gejzeru.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, dyskusja, plakaty/mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, atlas, mapa fizyczna świata, guma mocująca, arkusze papieru A2, pisaki, podręcznik, e‑materiał

Materiały pomocnicze:

L.K. Dawydow, A.A. Dmitrijewa, N.G. Konkina, Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979.

Z. Pazdro, Hydrogeologia ogólna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1977.

Najbardziej niezwykłe gejzery na świecie, Turystyka.wp.pl.

G. Gawlik, Islandia. Kraj wulkanów i jednego gejzeru – Strokkur, GrzegorzGawlik.pl, 29.09.2014.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel pokazuje uczniom dowolną fotografię gejzeru, pyta co przedstawia – krótka rozmowa (pogadanka) z uczniami.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem wstępu do e‑materiału, a następnie zdefiniowanie (własnymi słowami) terminu: gejzer.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem i przedstawiają swoje definicje.

  • Nauczyciel przedstawia schemat gejzeru z części „Przeczytaj” w e‑materiale – krótko go omawia (miniwykład).

  • Następnie dzieli uczniów na pięć grup. Każda grupa wybiera lidera i opracowuje plakat na ten sam temat: Jak powstają i gdzie występują gejzery? Każda grupa wykonuje plakat innym kolorem. Uczniowie mogą korzystać z grafiki w e‑materiale.

  • Po przygotowaniu pracy uczniowie przekazują je następnej grupie, która weryfikuje zawarte tam informacje nanosząc zmiany, dopisując swoje informacje (kolorem grupy) lub nic nie zmienia i nie dodaje – jeżeli uważa, że grupa poprzednia wyczerpała temat.

  • Zmiany i weryfikacja informacji zachodzi do momentu aż plakaty wracają do grup, które je wykonały.

  • Grupy zapoznają się z uwagami innych (zapisanych na plakatach).

  • Grupa, która miała najmniej zmian, przedstawia odpowiedź na podane pytanie. Miejsca występowania gejzerów wskazuje na mapie świata. Inni uczniowie mogą dodawać, dopytywać – może wywiązać się krótka dyskusja.

  • Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu – korzysta ze schematu gejzeru i mapy występowania gejzerów na Ziemi zawartej w części „Przeczytaj” oraz z grafiki interaktywnej.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Dlaczego w Polsce nie występują gejzery? Krótka dyskusja.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału.

  • Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału, po czym nauczyciel omawia wyniki ćwiczeń. Pyta o ewentualne trudności i o to, co było nową wiedzą dla uczniów. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

Praca domowa

dla wszystkich:

  • Dokończ ćwiczenia z e‑materiału (np. ćwiczenia 5–8).

dla chętnych:

  • Przedstaw na kilku przykładach wpływ gejzerów na życie i gospodarkę człowieka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • grafika interaktywna może zostać wykorzystana przy omawianiu wód podziemnych oraz zjawisk i procesów występujących na obszarach wulkanicznych.