| |
| |
| Sporządzanie charakterystyki prądowo‑napięciowej żarówki |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń; 15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 16) doświadczalnie: d) bada charakterystykę prądowo‑napięciową żarówki. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omówi, jak doświadczalnie wykonać charakterystykę prądowo‑napięciową żarówki;
zastosuje metody wyznaczania niepewności pomiarowych w doświadczeniach dotyczących prądu elektrycznego;
przeanalizuje i zinterpretuje wyniki uzyskane doświadczalnie;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań pojęciowych i rachunkowych.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
| doświadczalna, wykład z elementami rozwiązywania problemów, rozwiązywanie zadań |
| praca w parach, praca w grupach |
| symulacja interaktywna, zestaw zadań, zestaw przyrządów doświadczalnych (np.: modułowy obwód prądu PASCO, zasilacz) |
| e‑materiał: „Badanie charakterystyki prądowo‑napięciowej żarówek” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: dokonywanie pomiarów woltomierzem i amperomierzem. |
|
Nauczyciel omawia warunki BHP oraz dzieli klasę na grupy. Zadanie polega na wyznaczeniu charakterystyki prądowo‑napięciowej żarówki. Uczniowie pracują samodzielnie w grupach, planując doświadczenie, wykonując je i interpretując wyniki. Jeśli używają prądu sieciowego, przed włączeniem zasilania muszą uzyskać zgodę nauczyciela. Uczniowie mogą korzystać według uznania z dowolnych materiałów pomocniczych, w tym z e‑materiału. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i, w razie potrzeby, udziela wskazówek i podpowiedzi. Pod koniec lekcji nauczyciel prosi grupy o przedstawienie wyników oraz prowadzi krótką dyskusję prowadzącą do ustalenia przyczyny odstępstwa od prawa Ohma. Uczniowie rozpoczynają w parach rozwiązywanie zadań nr 5 – 8. |
|
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów zwracając uwagę na proces rozwiązywania problemów podczas wykonywania doświadczenia oraz kwestię dokładności pomiarów. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 1 – 4. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może zostać również wykorzystana przy powtórzeniu materiału dotyczącego prądu elektrycznego, prawa Ohma, zależności oporu od temperatury. |