Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wskazujemy warunki wzmocnienia oraz wygaszania się fal |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia, kartki z wydrukowanym fragmentem sinusoidy, po 2 na każdy zespół |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Przykłady fal - przykłady rozchodzenia się fal” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie podają znane przykłady fal i w dyskusji z pomocą nauczyciela ustalają, na czym polega rozchodzenie się fal. Nauczyciel wyświetla Rys. 1 i wyjaśnia, jakie parametry charakteryzują falę. Następnie uczniowie w grupach, ustawiając w różny sposób fale wydrukowane na karkach, ustalają warunek wzmocnienia i wygaszenia się fal. Kolejne zadanie dla grup to odpowiedź, jaki warunek musi spełniać różnica dróg fal, aby nastąpiło wzmocnienie lub wygaszenie. Następnie nauczyciel na podstawie Rys. 6 i 7 omawia interferencję dwóch fal kolistych na powierzchni wody. Uczniowie oglądają film samouczek i rozwiązują zadania z nim związane, a następnie dyskutują wyniki rozwiązania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 - 3 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |