Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Wskazujemy warunki wzmocnienia oraz wygaszania się fal

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IX. Fale i optyka. Uczeń:
3) stosuje zasadę superpozycji fal; podaje warunki wzmocnienia oraz wygaszenia się fal; opisuje zjawisko interferencji fal i przestrzenny obraz interferencji.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
X. Fale i optyka. Uczeń:
10) stosuje zasadę superpozycji fal; wyjaśnia zjawisko interferencji fal; podaje warunki wzmocnienia oraz wygaszenia się fal.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. tłumaczy, na czym polega rozchodzenie się fali w ośrodku materialnym,

  2. opisuje parametry charakteryzujące falę,

  3. określa warunki wzmocnienia i wygaszenia się fal,

  4. analizuje przypadek interferencji fal pochodzących z dwóch źródeł.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia, kartki z wydrukowanym fragmentem sinusoidy, po 2 na każdy zespół

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Przykłady fal - przykłady rozchodzenia się fal”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do codziennej wiedzy uczniów o falach.

Faza realizacyjna:

Uczniowie podają znane przykłady fal i w dyskusji z pomocą nauczyciela ustalają, na czym polega rozchodzenie się fal. Nauczyciel wyświetla Rys. 1 i wyjaśnia, jakie parametry charakteryzują falę. Następnie uczniowie w grupach, ustawiając w różny sposób fale wydrukowane na karkach, ustalają warunek wzmocnienia i wygaszenia się fal. Kolejne zadanie dla grup to odpowiedź, jaki warunek musi spełniać różnica dróg fal, aby nastąpiło wzmocnienie lub wygaszenie. Następnie nauczyciel na podstawie Rys. 6 i 7 omawia interferencję dwóch fal kolistych na powierzchni wody. Uczniowie oglądają film samouczek i rozwiązują zadania z nim związane, a następnie dyskutują wyniki rozwiązania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 - 3 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.