Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Frakcjonowanie komórek
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz metody dezintegracji komórek.
Wykażesz zależność między gęstością struktur komórkowych a ilością obrotów w wirówce podczas różnicowania.
Omówisz etapy frakcjonowania komórek.
Przeprowadzisz frakcjonowanie komórek w wirtualnym laboratorium.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
doświadczenie;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
schemat do gwiazdy pytań (materiały pomocnicze – zał. 1).
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, jakie struktury komórkowe występują w komórce roślinnej, a jakie w zwierzęcej. Następnie wyjaśnia uczniom pojęcie „frakcjonowanie komórek” i zadaje pytanie: „Jakie możliwości daje umiejętność różnicowania struktur komórkowych?”.
Faza realizacyjna:
Gwiazda pytań. Nauczyciel rozdaje szablony z gwiazdą pytań (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie pracują we wcześniej stworzonych grupach. Na podstawie informacji zawartych w tekście zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj” każda grupa uzupełnia rozpoczęte pytania. Następnie grupy wymieniają się gwiazdami pytań i udzielają odpowiedzi na zawarte w niej pytania. Po zakończeniu pracy wybrane grupy prezentują po dwa pytania i odpowiedzi na nie.
Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium – WL‑I”). Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z nich przeprowadza doświadczenie „Izolacja chloroplastów z liści szpinaku” w wirtualnym laboratorium zawartym w e‑materiale. Uczniowie zapisują wyniki, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie wykonują w parach polecenia nr 1 („Wyjaśnij, co zawierał pierwszy odlewany supernatant (punkt 6), a co znalazło się w drugim supernatancie (punkt 8)”) oraz nr 2 („Podaj przykłady badań, w jakich można wykorzystać wyizolowane chloroplasty”). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają zaproponować metodę, dzięki której wyizolują mitochondria i lizosomy z 50 g wątroby myszy oraz wymienić główne etapy tego procesu) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów: „Komórki roślinne i zwierzęce różnią się między sobą budową. W jaki sposób różnice te wpływają na przebieg frakcjonowania komórek?”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Wirtualne laboratorium – WL‑I” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.