Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Frakcjonowanie komórek

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
2) wykazuje związek budowy błony biologicznej z pełnionymi przez nią funkcjami;
Zakres rozszerzony
Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
6) przygotowuje preparaty świeże oraz przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz metody dezintegracji komórek.

  • Wykażesz zależność między gęstością struktur komórkowych a ilością obrotów w wirówce podczas różnicowania.

  • Omówisz etapy frakcjonowania komórek.

  • Przeprowadzisz frakcjonowanie komórek w wirtualnym laboratorium.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • doświadczenie;

  • gwiazda pytań.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • schemat do gwiazdy pytań (materiały pomocnicze – zał. 1).

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, jakie struktury komórkowe występują w komórce roślinnej, a jakie w zwierzęcej. Następnie wyjaśnia uczniom pojęcie „frakcjonowanie komórek” i zadaje pytanie: „Jakie możliwości daje umiejętność różnicowania struktur komórkowych?”.

Faza realizacyjna:

  1. Gwiazda pytań. Nauczyciel rozdaje szablony z gwiazdą pytań (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie pracują we wcześniej stworzonych grupach. Na podstawie informacji zawartych w tekście zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj” każda grupa uzupełnia rozpoczęte pytania. Następnie grupy wymieniają się gwiazdami pytań i udzielają odpowiedzi na zawarte w niej pytania. Po zakończeniu pracy wybrane grupy prezentują po dwa pytania i odpowiedzi na nie.

  2. Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium – WL‑I”). Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z nich przeprowadza doświadczenie „Izolacja chloroplastów z liści szpinaku” w wirtualnym laboratorium zawartym w e‑materiale. Uczniowie zapisują wyniki, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

  3. Uczniowie wykonują w parach polecenia nr 1 („Wyjaśnij, co zawierał pierwszy odlewany supernatant (punkt 6), a co znalazło się w drugim supernatancie (punkt 8)”) oraz nr 2 („Podaj przykłady badań, w jakich można wykorzystać wyizolowane chloroplasty”). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.

  4. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają zaproponować metodę, dzięki której wyizolują mitochondria i lizosomy z 50 g wątroby myszy oraz wymienić główne etapy tego procesu) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów: „Komórki roślinne i zwierzęce różnią się między sobą budową. W jaki sposób różnice te wpływają na przebieg frakcjonowania komórek?”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

R1LDUpWDLhPdS

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 68.83 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Wirtualne laboratorium – WL‑I” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.