Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce i ich skutki.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres rozszerzony:
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
1) wyjaśnia powstawanie geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (tropikalne cyklony, trąby powietrzne, pustynnienie, zmiany klimatu);
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna ekstremalne zjawiska pogodowe występujące w Polsce,
wyjaśnia powstawanie wybranych ekstremalnych zjawisk pogodowych,
zna skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych w Polsce.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (analiza tekstu, tabel, fotografii, praca z filmem edukacyjnym)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Dobosik B., Hibszer A., Soja J. – Tablice geograficzne, VIDEOGRAF II, Katowice 2002, (głównie str. 55‑57, 60‑61, 78).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć: analiza tabeli zawartej w tekście e‑materiału pt. Wybrane polskie rekordy meteorologiczne - wskazanie na mapie fizycznej Polski wymienionych w tabeli miejsc.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Pogadanka na forum klasy – w jej trakcie zapisanie na tablicy ekstremalnych zjawisk meteorologicznych, które występują w Polsce.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.
Uczniowie indywidualnie wypisują z tego filmu przyczyny, które powodują coraz częstsze występowanie ekstremalnych zjawisk meteorologicznych oraz najważniejsze skutki tych zjawisk.
Dyskusja na forum klasy o wypisanych na podstawie filmu przyczynach i skutkach ekstremalnych zjawisk meteorologicznych, podsumowanie tej dyskusji – dlaczego wymienione zjawiska nazywamy ekstremalnymi?, dlaczego coraz częściej występują na świecie?.
Podział uczniów na grupy – przedstawiciel każdej grupy losuje przykład ekstremalnego zjawiska do opracowania w postaci mapy mentalnej.
Przykłady zjawisk do opracowania w grupach: susze, ulewy i burze, powodzie, huraganowe wiatry, trąby powietrzne, szkwały, mrozy i zamiecie śnieżne.
Uczniowie w grupach, wykorzystując tekst e‑materiału (Przeczytaj) i inne dostępne źródła informacji (m.in. podręcznik), przygotowują mapy mentalne na temat występowania danego zjawiska w Polsce i jego skutków.
Zaprezentowanie map mentalnych na forum klasy.
Dyskusja na forum klasy (po omówieniu wszystkich prac), podkreślenie wieloletnich skutków omawianych zjawisk (np. skutków powodzi, trąb powietrznych itp).
Faza podsumowująca
Powtórzenie i utrwalenie materiału przy pomocy ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia - omówienie ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było na lekcji łatwe, trudne, ciekawe, możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Które z omawianych podczas lekcji, ekstremalnych zjawisk pogodowych wystąpiły w ostatnich latach w regionie, w którym mieszkasz? Korzystając z różnych źródeł informacji, przedstaw ich przyczyny i opisz skutki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać na lekcji z zakresu podstawowego dotyczącej dynamiki zmian zachodzących w atmosferze (dział III. 7).
Film edukacyjny można wykorzystać również podczas lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej m.in. sztormów i powodzi (dział XVIII. 2).