Numer e‑materiału: 3.3.7.5

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Auf der Bank/W banku

Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1.

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat sytuacji związanych z załatwianiem spraw w bankach.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.R Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie rozszerzonym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, finanse, promocja i reklama, korzystanie z usług – w tym usług bankowych i ubezpieczeniowych, reklamacja, prawa konsumenta);
II. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
9) rozpoznaje informacje wyrażone pośrednio;
III. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi pisemne:
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
IV. Uczeń tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. e‑mail, list prywatny, list formalny – w tym list motywacyjny, życiorys, CV, wpis na blogu, opowiadanie, recenzję, artykuł, rozprawkę):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
11) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady, objaśnia procedury związane z załatwianiem spraw w instytucjach);
12) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • analizuje sytuacje związane z usługami bankowymi;

  • przedstawia aktywności dokonywane za pośrednictwem bankowości internetowej;

  • opowiada o usługach bankowych, z których korzysta.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,

  • samodzielnie analizuje dany przypadek,

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem (istotne informacje w tekście/ulotce reklamowej);

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych – używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, domyślanie się treści w języku niemieckim;

  • automotywacja i zachęcenie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/stwierdzenia o sobie).

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • konstruktywizm;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z ulotką reklamową, praca z audiobookiem;

  • aktywizująca – burza mózgów, pantomima;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach

  • praca w zespołach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • karteczki do notowania,

  • karteczki ze zwrotami z wyrazem 'Geld',

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (audiobook),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Następnie uczniowie czytają informację „Czy wiesz, że...” na temat korzystania z usług bankowych przez Niemców.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych im słów do tematu Auf der Bank. Każdy uczeń zapisuje 2‑3 wyrazy na karteczkach, które następnie umieszcza na tablicy. Uczniowie grupują zapisane słowa, np. według częstotliwości ich występowania, grup tematycznych itd.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel przygotowuje na karteczkach kilka zwrotów z wyrazem „Geld”, np. Geld stinkt nicht, Geld regiert die Welt, Geld spricht alle Sprachen, Zeit ist Geld, Geld macht nicht glücklich. Każdy uczeń losuje jedną z karteczek. Uczniowie tworzą grupy 3‑4 osobowe. Zadaniem każdej grupy jest wyjaśnienie najpierw pantomimiczne, a potem słownie danego zwrotu. Następnie uczniowie w grupach zapoznają się z tekstem w sekcji Przeczytaj, w razie potrzeby korzystają ze Słownika, a następnie realizują zadania (Übungen 1 i 2). W kolejnym kroku uczniowie najpierw przygotowują zdania z użyciem strony biernej czasowników modalnych, a następnie opisują czynności, które można wykonać za pomocą bankowości internetowej. Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium. Zaczynają od stawiania hipotez odnośnie tematów rozmów, zapisując je na małych karteczkach i umieszczając na tablicy. Po wysłuchaniu nagrania sprawdzają, czy ich przypuszczenia się potwierdziły, a następnie rozwiązują indywidualnie lub w pracy w parze Übungen 1 i 2.

c) Faza podsumowująca:

Uczniowie opowiadają, z jakich usług bankowych korzystają na co dzień. Następnie na karteczkach i anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: ... hat mir heute gefallen .../… hat mir Spaß gemacht/… Ich wusste leider nicht, wie …/… hat mir Probleme bereitet Nauczyciel omawia zebrane zapiski na początku kolejnej lekcji.

Praca domowa

Uczniowie przygotowują pisemną wypowiedź w formie historyjki, której zakończeniem będzie jeden ze zwrotów z wyrazem „Geld”.

Materiały pomocnicze

Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:

Dr. Michaela Knecht, Macht Geld glücklich?

https://www.psychologie.uzh.ch/de/bereiche/dev/lifespan/erleben/berichte/geld-und-glueck.html [dostęp: 15.03.2023]

Uczniowie w grupach 3‑osobowych czytają tekst i poszukują odpowiedzi na pytanie autorki tekstu: Macht Geld glücklich?. Wypowiedzi uczniów są zapisywane w formie statystyk. Uczniowie mogą poszukiwać podobnych informacji na podstawie badań prowadzonych w innych krajach i przygotować odpowiednie porównania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie piszą na kartce, które sytuacje związane z załatwianiem spraw w banku są im znane, a o których chcieliby dowiedzieć się więcej;

  • w trakcie lekcji: uczniowie występują w roli ekspertów w różnych sprawach dotyczących sytuacji przedstawionych przez uczniów na kartkach; doradzają, dzielą się swoim doświadczeniem podczas pracy z całą grupą w formie rundy pytań i odpowiedzi eksperta;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują zestawy pytań i odpowiedzi klienta oraz pracownika banku w różnych sytuacjach związanych z załatwianiem spraw w banku, np. Verlust einer Zahlungskarte, Einzahlung und Gelüberweisung, Diebstahl einer Debitkarte itd.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec