Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jakie wulkany występują na ciałach niebieskich innych niż Ziemia? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | game‑based learning |
Metody nauczania | pogadanka; wzajemne nauczanie się przez uczniów |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | urządzenia multimedialne dla uczniów w celu rozegrania gry edukacyjnej w ramach grywalizacji, stopery, monitor interaktywny lub rzutnik |
Materiały pomocnicze: | E‑materiały: „Co to są planety skaliste?”, „Co to są gazowe olbrzymy?”, „Dlaczego Mars nazywany jest „czerwoną planetą”?”, „Co to są planety karłowate?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od pytań: Co to jest wulkan? Czy na innych planetach istnieją wulkany? Czy wulkany istnieją także na innych, niż planety, ciałach niebieskich? Następnie nauczyciel prowadzi otwartą, krótką dyskusję na temat wulkanizmu w Układzie Słonecznym, notując na tablicy fakty z dotychczasowej wiedzy, które przytaczają uczniowie (nie wszyscy uczniowie muszą się z nimi zgadzać). Nauczyciel pyta uczniów, czego chcieliby się dowiedzieć o wulkanizmie? Co byłoby dla nich ciekawe? | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w parach rozgrywają grę edukacyjną. Każda para notuje swój wynik i czas przebiegu gry. Nauczyciel tworzy ranking: wygrywa para, która miała najwięcej punktów i najlepszy czas. Nauczyciel kontroluje każdy etap gry i tworzy zestawienie zagadnień, z którymi uczniowie radzili sobie najsłabiej (definicja kriowulkanizmu, materiał kriogeniczny, aktywność wewnętrzna ciał niebieskich innych niż planety). Można zrobić to zestawienie na podstawie opinii samych uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prezentuje w zwartej i jasnej formie najważniejsze cechy i rodzaje wulkanów w Układzie Słonecznym, w oparciu o propozycje uczniów. | |
Praca domowa: | |
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Gra rozgrywana jest przez uczniów w czasie lekcji, może również posłużyć do powtórzenia i utrwalenia wiadomości w domu. |