Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: Nawozy naturalne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
6) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania.
Zakres rozszerzony
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
6) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia rodzaje nawozów naturalnych i podaje ich przykłady;
wyjaśnia pojęcie żyzności gleby;
omawia rolę nawozów naturalnych;
uzasadnia potrzebę stosowania nawozów naturalnych;
wyjaśnia, dlaczego ważne jest stosowanie odpowiednich ilości nawozów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
metoda rozwiązania problemu;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
aplikacja Mentimeter.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem dotyczącym nawozów naturalnych. Prosi o odnalezienie w najbliższym otoczeniu przykładów zastosowania nawozów naturalnych i organicznych. Efektem pracy ma być pięć zdjęć (wersji elektronicznej) lub obserwacji. Uczniów mieszkających na obszarach miejskich, nauczyciel zachęca do wyszukania np. produktów uprawianych z wykorzystaniem nawozów naturalnych, zastosowania nawozów w ogrodach i na terenach zielonych, używania kompostowników przydomowych.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o zaprezentowanie wyników swoich obserwacji. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: co to jest żyzność gleby?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu nawozy naturalne. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Metoda rozwiązywania problemu – zorganizowanie szkolenia dla rolników uwzględniającego podział, produkcję, składowanie i użytkowanie nawozów naturalnych. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A1 i mazaki. Uczniowie w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy:
Diagnoza problemu: jakie zasady obowiązują? Jakich uwarunkowań prawnych musi przestrzegać rolnik?
Poszukiwanie rozwiązania problemu: jakie elementy musi zawierać szkolenie dla rolników dotyczące podziału, produkcji, składowania i użytkowania nawozów naturalnych? Jakie mogą pojawić się konsekwencje braku takiej wiedzy?
Wybór rozwiązania: jakie zasady dotyczące produkcji, składowania i użytkowania nawozów naturalnych powinien przestrzegać rolnik? Przygotowanie planu szkolenia.
Uczniowie analizują materiał w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał. Wykorzystują również grafikę interaktywną zawartą w medium bazowym. W czasie pracy grup, nauczyciel monitoruje postęp pracy, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne. Po przygotowaniu planu szkolenia przez poszczególne grupy, liderzy prezentują rezultaty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. W czasie prezentacji efektów pracy nauczyciel dba o poprawność merytoryczną i podkreśla zalety każdego planu.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak dzielą się nawozy naturalne? Co to jest żyzność gleby? Jaką rolę pełnią nawozy naturalne w rolnictwie? Jakie pierwiastki warunkują żyzność gleby?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie latwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali plakat zwiększający świadomość rolników, dotyczącą produkowania, składowania i użytkowania nawozów naturalnych. Zwraca uwagę na estetyczne wykonanie pracy, czytelność stosowanych haseł i wzbudzenie zainteresowania u odbiorcy. Uczniowie mogą wykonywać plakaty w parach. Warto przygotować wystawę wykonanych prac (na terenie szkoły, domu kultury lub urzędu gminy) lub umieścić ich zdjęcia na stronie szkoły.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;
dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;
na lekcjach biologii;
na lekcjach z doradcą zawodowym jako ukazanie potrzeby posiada wszechstronnego wykształcenia w różnych zawodach, np. rolnika.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak dzielą się nawozy naturalne?
Co to jest żyzność gleby?
Jaką rolę pełnią nawozy naturalne w rolnictwie?
Jakie pierwiastki warunkują żyzność gleby?
Arkusze papieru A1, mazaki, glutaki.
Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:
http://iung.pl/dpr_eng/publikacje/kodeks_dobrej_praktyki_rolniczej.pdf
http://iung.pl/dpr/Mat_szkoleniowe/2.pdf
http://www.wir.org.pl/archiwum/raporty/zwykla_dobra_praktyka_rolnicza.pdf