Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Katarzyna Tkacz
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: How to Find Passion in Life? / Jak odnaleźć w życiu pasję?
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treść nauczania – cele szczegółowe I.1, I.5, II.1, II.2, II.3, II.5, II.7, III.1, III.2, III.4, III.7, V.1, V.5, V.7, V.10, V.11, V.12, VII.4, VII.9, VII.15
Poziom nauczania – podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej.
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące zainteresowań, hobby, pasji i zajęć w czasie wolnym.
Uczeń omawia najciekawsze fakty dotyczące pasji, które stały się czyimś źródłem zarobkowania.
Uczeń uzasadnia, dlaczego pasje w życiu są ważne.
Uczeń redaguje wpis na blogu, w którym wyjaśnia, dlaczego warto mieć zainteresowania oraz podaje kilka wskazówek, jak można odkryć pasję.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija świadomość własnych zainteresowań.
Uczeń kształtuje motywację do poszukiwania rozwijających zajęć i własnej pasji.
Uczeń rozwija postawę zainteresowania ludźmi posiadającymi pasje i chęć ich naśladowania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/animacją)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie How to find passion in life? (Przeczytaj) i pyta uczniów: Do you have hobbies? What do you do? What is the difference between a hobby and passion? Do you have/know anyone who has a passion for something? How to find one in life?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z tekstem uczniowie łączą fragmenty zdań w całe zdania w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Po czym, uczniowie dyskutują na forum klasy na temat powstałych zdań, odpowiadając w przypadku kolejnych zdań na pytanie: Do you agree with this statement? Why/why not?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tytułu tekstu: How to Find Passion in Life? Na jego podstawie uczniowie starają się przewidzieć, o czym może być ten tekst.
Uczniowie czytają tekst How to Find Passion in Life? i odpowiadają na pytanie nauczyciela: Does what you have just read confirm your expectations about the text?
Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie przeciągają łączą synonimy w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):
Which of the hints on how to find passion in life seems to be the most useful to you? Why?
Do you agree with Steve Jobs’ statement that “The only way to do great work is to love what you do”? Why? Why not?
Do you think passion is important in life? Why? Why not?
Na koniec przedstawiciele grup relacjonują opinie kolegów i koleżanek.
Alternatywnie: pytania z ćwiczenia mogą służyć jako podstawa do dyskusji ogólnoklasowej.
W ramach przygotowania do pracy z animacją, nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie How to do what you love and become a millionaire? (Animacja) i odpowiadają na pytanie pod zdjęciem. Następnie, uczniowie łączą idiomy, które występują w animacji, z polskimi odpowiednikami w Exercise 1 (Animacja) i osoby chętne łączą je na tablicy.
Uczniowie oglądają animację na tablicy, a następnie wykonują Exercise 2 (Animacja): łączą nazwiska sławnych osób z opisami ich dokonań. Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Nauczyciel może dodatkowo zapytać uczniów, co jeszcze o nich wiedzą (ew. dostarczyć podstawowych informacji, jeśli nazwiska nic uczniom nie mówią).
Uczniowie uzupełniają zdania w Exercise 3 (Animacja). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, omawiają ew. błędy i nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Animacja):
Which one of the 3 stories seems to be the most inspirational to you? Why?
After watching the animation, do you think it is important to have passion in life? Why? Why not?
Chętni relacjonują opinie kolegów i koleżanek na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
It is said that being passionate is the key to success. Write a blog entry in which you:
explain the importance of having a passion and list examples of why it's beneficial;
describe two benefits of having a passion in detail;
give advice how to find a passion;
ask the readers if they're passionate about something.
Write 100‑150 words. Sign your blog entry as XYZ/
Materiały pomocnicze:
Animacja z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie układają listę sześciu pytań na temat bohaterek animacji (po dwa o każdej osobie). Następnie w parach zadają sobie poszczególne pytania i na nie odpowiadają.