Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przemieszczenie w ruchu postępowym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy: Zakres rozszerzony - wymagania szczegółowe |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | telefon komórkowy do nagrywania filmów w każdej grupie, komputer z oprogramowaniem pozwalającym odczytywać filmy klatka po klatce |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej oglądają film samouczek. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie za pomocą telefonu komórkowego filmują różne rodzaje ruchów. Nauczyciel może podsuwać pomysły na to, co sfilmować tak, aby na filmach pojawiły się przykłady ruchów prostoliniowych i krzywoliniowych, jednostajnych, przyspieszonych i opóźnionych. Uczniowie na komputerze odczytują położenia filmowanych obiektów co ustaloną liczbę klatek i wyznaczają wektory przemieszczenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie omawiają sfilmowane przez siebie przykłady ruchów na forum klasy. Z ewentualną pomocą nauczyciela starają się je w jakiś sposób sklasyfikować. Do tej klasyfikacji będzie można się odwoływać na kolejnych lekcjach, podczas których będą omawiane różne rodzaje ruchów. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą obejrzeć film samouczek także na początku lekcji. |