Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przemieszczenie w ruchu postępowym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Mechanika. Uczeń:
2) posługuje się do opisu ruchów wielkościami wektorowymi: przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie wraz z ich jednostkami.

Zakres rozszerzony - wymagania szczegółowe
II. Mechanika. Uczeń:
3) opisuje ruchy postępowe, posługując się wielkościami wektorowymi: przemieszczeniem, prędkością i przyspieszeniem wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje definicję przemieszczenia;

  2. opisuje, w jaki sposób je wyznaczać;

  3. stosuje definicję przemieszczenia do określenia, jak zmieniło się położenie ciała;

  4. analizuje różne sytuacje, w których zmienia się położenie ciała.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

telefon komórkowy do nagrywania filmów w każdej grupie, komputer z oprogramowaniem pozwalającym odczytywać filmy klatka po klatce

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej oglądają film samouczek. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie za pomocą telefonu komórkowego filmują różne rodzaje ruchów. Nauczyciel może podsuwać pomysły na to, co sfilmować tak, aby na filmach pojawiły się przykłady ruchów prostoliniowych i krzywoliniowych, jednostajnych, przyspieszonych i opóźnionych. Uczniowie na komputerze odczytują położenia filmowanych obiektów co ustaloną liczbę klatek i wyznaczają wektory przemieszczenia.
Uczniowie starają się opisać, w jaki sposób wektor przemieszczenia zmienia się w trakcie ruchu.

Faza podsumowująca:

Uczniowie omawiają sfilmowane przez siebie przykłady ruchów na forum klasy. Z ewentualną pomocą nauczyciela starają się je w jakiś sposób sklasyfikować. Do tej klasyfikacji będzie można się odwoływać na kolejnych lekcjach, podczas których będą omawiane różne rodzaje ruchów.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą obejrzeć film samouczek także na początku lekcji.