Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Cap |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Z czego składa się materia? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, rozwiązywanie zadań rachunkowych |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel angażuje uczniów, pytając, czy wiedzą, z czego składa się otaczająca nas materia i jakie rozmiary mają cząsteczki, atomy, nukleony itd. Nauczyciel zbiera i porządkuje pomysły uczniów. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi uczniów o obliczenie, ile cząsteczek wody znajduje się w jednym litrze (zadanie 4 z zestawu ćwiczeń). Następnie, razem z uczniami ogląda film z multimedium o wyznaczaniu rozmiarów atomu złota. Po filmie uczniowie szacują rozmiary atomu wapnia (zadanie 2 z zestawu ćwiczeń aktywizujących do multimedium). | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel zapisuje na tablicy rozmiary typowych cząsteczek i atomów oraz rozmiary nukleonów. Następnie wprowadza pojęcia cząstek fundamentalnych oraz kwarków i omawia strukturę protonu i neutronu. Na koniec razem z uczniami rozwiązuje zadanie 1 z zestawu ćwiczeń dotyczące składu kwarkowego nukleonów. Nauczyciel komentuje ułamkowe ładunki kwarków i zwraca uwagę uczniów, że kwarki nie występują swobodnie. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |