Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
W poszukiwaniu najmniejszych cząstek materii
Grupa docelowa
szkoła ponadpodstawowa, klasa 1
Ogólny cel kształcenia
Dyskusja na temat znaczenia współczesnych badań dla rozwoju wiedzy na temat natury wszechświata i struktury materii.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. porozumiewanie się w języku ojczystym;
3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5. umiejętność uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
omawia współczesny stan wiedzy na temat budowy materii;
posługuje się pojęciami: cząstki elementarne, Model Standardowy, akcelerator cząstek;
analizuje teksty źródłowe;
uczestniczy w dyskusji, argumentuje i uzasadnia swoje stanowisko.
Metody/techniki kształcenia
metoda sytuacyjna, dyskusja (gra dialogowa), praca z tekstem źródłowym
Formy organizacji pracy
praca w zespołach
Przebieg lekcji
Czynności do wykonania przed lekcją:
W ramach przygotowania się do lekcji uczniowie oglądają w domu film Czy cząstki materii mogą być dziwne i powabne? oraz rozwiązują powiązane z filmem zadania interaktywne.
Do przeprowadzenia zajęć w klasie należy przygotować dla zespołów zestawy tekstów źródłowych i wyciętych kartoników z tezami, znajdujących się w załączniku.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel podaje temat lekcji.
Nawiązując do obejrzanego uprzednio przez uczniów filmu Czy cząstki materii mogą być dziwne i powabne? informuje uczniów, że w trakcie lekcji będą zastanawiać się nad perspektywami rozwoju badań nad naturą materii.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły (np. sześcioosobowe) i rozdaje materiały do gry dialogowej.
Uczniowie w zespołach zapoznają się z materiałami źródłowymi i poprzez dyskusję uzgadniają stanowiska – szeregują tezy od tych z którymi zgadzają się najbardziej do tych, z którymi zgadzają się najmniej. Następnie ustalają argumenty, którymi zamierzają poprzeć swoje stanowisko na forum klasy.
Przedstawiciele zespołów przedstawiają przed resztą uczniów stanowisko zespołów odnośnie tez, z którymi zespoły zgadzają się najbardziej i najmniej, uzasadniając wybór odpowiednimi argumentami.
Gra dialogowa może być rozszerzona o konieczność podjęcia przez uczniów jednoznacznej decyzji, czy badania z wykorzystaniem wielkich akceleratorów powinny być kontynuowane (można grę oprzeć o fikcyjną fabułę, w której uczniowie reprezentują instytucje przydzielające fundusze na badania).
Nauczyciel moderuje dyskusję, na koniec ją podsumowuje. Może też przedstawić klasie swój wybór i go uzasadnić.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki ze zdaniami do uzupełnienia:
Najciekawsza informacja, jaką usłyszałem lub przeczytałem w trakcie lekcji, to: …………………………................…..
W trakcie dyskusji najbardziej zaskoczyło mnie to, że ………………….......................……...
Najtrudniejsze było dla mnie …………………………………………………...
Następnie prosi wybranych (wskazanych losowo lub chętnych uczniów) o głośne odczytanie swoich wpisów.
Praca domowa
Nauczyciel prosi uczniów o poszukanie w dostępnych źródłach informacji o wkładzie polskich naukowców w badania prowadzone CERN i sporządzenia na ten temat notatki w zeszytach.
Metryczka
Tytuł
Czy cząstki materii mogą być dziwne i powabne?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi
Liceum klasa 1
4.2. Jądro atomowe i jego składniki.
Przedmiot
Fizyka
Etap edukacyjny
szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa
3. Fizyka jądrowa. Uczeń:
1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron; podaje skład jądra atomowego na podstawie liczby masowej i atomowej.
Nowa podstawa programowa
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
dokonuje podziału i hierarchii cząstek
opisuje poszczególne cząstki materii
poprawnie posługuje się pojęciem cząstka elementarna
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131927/v/latest/t/student-canon/m/iJN6NZiTJn